Kan du ilegge gebyr til bedrifter?

Foto: Kjetil Skogheim (Ringerikes Blad)

Hvilke rettigheter har du egentlig om du må bruke mye tid på å rette opp rotet til en bedrift?

19.08.10 21:17

En rekke bedrifter har virkelig oppdaget muligheter gebyrer har på inntektspotensialet. Det finnes nå gebyrer på stort sett alt. Bestillingsgebyr. Avbestillingsgebyr. Bagasjegebyr. Fakturagebyr. Purregebyr. Parkeringsgebyr. Transaksjonsgebyr. Og listen fortsetter i nærmest det uendelige.

Men hvilke muligheter har du som konsument til å straffe selskaper som skaper problemer for deg?

Gebyr for å hjelpe med oppklaring av deres feil?
Kan du krevet et «oppklaringsgebyr» når et inkassoselskap begynner å mase på en regning du for lengst har betalt? Kan du kreve et «straffegebyr» når parkeringsselskapet til slutt innrømmer at de har gitt deg bot uten grunn? Kan du sende motkrav til katalogselskapet som forsøker å kreve deg for en oppføring du aldri har bedt om?

Les også: Fikk parkeringsbot etter ett minutt

- Eksemplene du nevner er litt forskjellige, men det finnes i utgangspunktet ingen mulighet for privatpersoner å ilegge denne typen gebyrer, sier seksjonssjef Jo Torkel Gjedrem i Forbrukerombudet til Nettavisen.

- Når det gjelder inkassoselskaper så har de ikke muligheten til å gå videre på deg etter at et krav er omtvistet. I parkeringssaker så har man i utgangspunktet en gratis klagenemnd, men der er det ikke alle selskapene som er medlemmer, sier Gjedrem.

Om et parkeringsselskap taper saken i disse tilfellene, risikerer de i utgangspunktet ikke mer enn å måtte frafalle kravet.

- Det er en del kataloghaier som driver på grensen til det kriminelle innimellom, men i slike saker er det bare å bestride kravet - og eventuelt si «see you in court».

Kan kreve erstatning
Det er med andre ord ikke slik at du kan regne med å bli kreditert for det arbeidet du legger ned for å tilbakevise feilaktige krav.

Det finnes likevel situasjoner der du kan ha en sterk sak.

- Hvis du påføres tap i forbindelse med sånne saker, så kan du i utgangspunktet kreve å få dette dekket. Men som privatperson er det nok vanskelig å kreve erstatning for tapt fritid, forteller seksjonssjefen.

- I utgangspunktet så bør det ikke være mye arbeid som går med på å tilbakevise påstander. Det er de som tar initiativet, og som må bevise at de har rett, forteller seksjonssjefen.

- Ingen har foreslått noe slikt
Forbrukerombudet ser problemstillingen med at selskaper kan spekulere i gå presse på med feilaktige regninger, så lenge det ikke får noen konsekvenser for dem.

- Jeg forstår veldig godt spørsmålet, men så langt er det ingen som har foreslått en løsning der en kan kreve gebyr. Den beste løsningen er nok å ordne dette på andre måter, gjennom for eksempel nemnder, sier seksjonssjefen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.