Kan snu opp ned på mediebransjen

STOLT: Sjefredaktør i TV 2, Alf Hildrum.

STOLT: Sjefredaktør i TV 2, Alf Hildrum. Foto: Bendiksby, Terje (SCANPIX)

Spillet rundt TV 2 kan ende opp i en ny mediegigant.

02.12.10 12:56

NA24 kjenner til at det har vært snakket om et pan-nordisk medieselskap, med svenske Bonnier, norske Telenor og danske Egmont på eiersiden.

Også LO kan bli en av eierne i dette selskapet, får NA24 opplyst.

Siden før sommeren i år har flere personer knyttet til disse medieselskapene vurdert et medieselskap, som vil sitte på TV-selskaper i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Det har også vært vurdert at A-pressen og andre store norske medieselskaper skal eies av den planlagte mediekjempen, får NA24 vite av personer nær prosessen.

Alle snakker med alle
Det er innenfor denne krevende settingen at A-pressens Even Nordstrøm trakk seg fra toppjobben onsdag. Han hadde jobbet for at A-pressen skulle selge seg ut av TV 2, men fikk ikke eierne med på løpet.

Nordstrøm satt sentralt i to meget viktige prosesser i den norske mediebransjen.

Det ene er en sammenslåing mellom to eller tre av Norges største medieselskaper, A-pressen, Polaris Media og Edda Media.

Felles for disse er at de er sterke på regionale og lokale medier. Med de store kostnadsbesparelsene som finnes mellom disse aktørene, mener bransjeaktører NA24 har vært i kontakt med at det bare er snakk om tid før to eller flere av disse selskapene slås sammen.

På TV-siden har det i lengre tid vært luftet en større konsolidering på nordisk nivå. Inn i dette selskapet har det vært diskutert en sammenslåing av TV 2 i Norge og svenske Bonniers TV-satsing TV4.

NA24 kjenner til at det også har vært luftet planer om at danske TV 2 skal innlemmes inn i denne satsingen.

Med Nordstrøms overraskende avgang onsdag, har imidlertid denne prosessen fått seg ett skudd for baugen.

Les også: Derfor kom sjokkavgangen

Store endringer
Finanskrisen og strukturendringer har ført til at det ligger an til store endringer i den norske mediebransjen.

Akkurat nå så sliter mediehusene med at nettannonseringen ikke klarer å ta over bortfallet av inntekter på papiraviser. For lokalavisene er det imidlertid sterkere marginer enn noen gang, mens løssalgsavisene VG og Dagbladet dundrer i bakken.

I TV-bransjen er situasjonen den at reklamemarkedet har tatt seg kraftig opp. Det er likevel betalingskanaler som er denne bransjens gullegg om dagen. I TV 2 han toppsjef Alf Hildrum posisjonet seg innenfor en lang rekke betalte kanaler, innenfor finans, sport og nyheter.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.