NA24.no

Kanontall fra Storebrand

Foto: Sigurdsøn, Bjørn (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Idar Kreutzer slår hardt tilbake.

Etter en periode i kraftig motvind, slår Storebrand-sjef Idar Kreutzer tilbake med svært gode resultater. Alle selskapets virksomhetsområder leverer tall som er over markedets forventninger.

Selskapets konsernresultat var på hele 908 millioner kroner i tredje kvartal. Av dette stor Liv-delen for hele 893 millioner kroner. Også de andre delene av selskapet leverer bedre enn ventet. Kapitalforvaltningen leverte 37 millioner kroner i kvartalet, mens Storebrand Bank-delen leverte 24 millioner kroner.

På forhånd var det, ifølge TDN Finans, ventet at Storebrand ville levere et konsernresultat på 683 millioner kroner. Det var samtidig ventet at Liv-delen ville dra inn 670 millioner kroner, hvor svenske SPP var ventet å dra inn 352 milioner kroner i kvartalet.

Det var videre ventet at Kapitalforvaltningen ville dra inn 37 millioner kroner. Resultatet til Storebrand Bank var ventet å være på 7 millioner kroner.

Sterkt i Sverige
Idar Kreutzer har fått mye pepper for kjøpet av SPP i Sverige. I dette kvartalet har det svenske selskapets resultater overgått den norske Liv-delen. SPP leverte et resultat på 484 millioner krroner, mens markedet altså hadde ventet 352 millioner kroner i kvartalet.

Den svenske delen melder også om at markedsandelene har økt i kvartalet. Mens markedet har falt med 2 prosent, har SPPs andel økte med 10 prosent, heter det i kvartalsrapporten. Storebrand skriver videre i sin kvartalspresentasjon at den svenske delen er godt posisjonert for en opptur i aksjemarkedet.

For livsforsikringen meldes det nå om at solvensmarginen ved utgangen av kvartalet var på 161 prosent. Storebrand solide balanse viser videre at kundebufferen er på 1,6 milliarder kroner.

Solid opptur
Storebrand har hatt en skikkelig opptur på børsen i år, etter at investorene dømte SPP-investeringen nord og ned i fjor. Så langt i år har aksjekursen til Storebrand steget formidable 144 prosent. Hvis man ser i forhold til samme tid i fjor, har oppgangen vært på nesten 220 prosent.

Ser man imidlertid på fem år sikt, har avkastningen på Storebrand-aksjen vært nærmest null. En sterk finansiell utvikling også fremover gir bra potensiale for videre oppgang for Storebrand.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere