NA24.no

Karls oppskrift til bedriftsuksess

Karl Hansen er ikke som andre bedriftseiere. Han nekter å stenge telefonen, ansetter ikke selgere og holder mailkontakt med kundene sine.
Karl Hansen er ikke som andre bedriftseiere. Han nekter å stenge telefonen, ansetter ikke selgere og holder mailkontakt med kundene sine. Foto: Ole Åsheim
Døgnåpen telefon, unngå å ansette selgere, dropp lån - og se gjennom fingrene på begrepet ferie. Slik vinner Karls Fisk og Skalldyr AS kundenes hjerter.

(NORD24): Det er sjelden en møter en telefonsvarer som denne når en ringer til en bedrift med over ti ansatte og en omsetning på drøye 38 millioner kroner:

"Velkommen til Karls Fisk og Skalldyr. Tast 1 for Bestilling og leveranse. Tast 2 for regnskap. Tast 3 for Karl".

Vi skal snakke med sjefen - Karl Hansen - så vi taster 3.

- Hallo, det er Karl, svarer eier og daglig leder av bedriften.

Vi hilser og snakker litt løst og fast om ferietid og sommerværet, før Karl i andre enden svarer:

- Ja, deilig. Jeg har selv ferie nå i to uker. Første ferie på tre år, humrer han.

- Men hvorfor kan en taste 3 og komme til deg da?

- Jo, jo, litt tilgjengelig må en være. Det er en del av gamet, sier han til Nord24.

Stengt telefon = dårlig butikk
Og tilgjengelighet er også en vesentlig del av fasiten til Karls Fisk og Skalldyr sin oppskrift til suksess.

I denne bedriften - som faktisk vant den nord-norske Vekst i Nord-prisen for noen år siden - er tilgjengelighet alfa omega. Når kontoret stenger - slåes vakttelefonen på. Det kan jo være noen kunder som har glemt å bestille fisken sin - noen leverandører som kommer tidligere inn med fangsten - noen som mangler noe.

- Tilgjengelighet 24 timer i døgnet er en årsak til at det går så bra. En må jo drive dårlig butikk, om en stenger telefonen store deler av døgnet, mener Karl - som på mange måter må betegnes som bedriftslederen mot strømmen.

Karls Fisk og Skalldyr sine tall er særdeles sunne. De siste fem årene har inntektene økt jevnt og trutt fra 24 millioner til 38 millioner kroner. Resultatet har økt fra 2,5 millioner til 4,8 millioner samme tidsrom. Bedriften ble etablert for 11 år siden. Siden oppstarten i Oldervik, vokste bedriften for noen år siden inn i langt større lokaliteter i Skittenelv. I fjor var de for trange - og 5. juli 2013 flyttet Karl Hansen bedriften inn i 850 kvadratmeter lokaler ved Rieberanlegget i Tromsø by. Men det mest oppsiktsvekkende er at bedriften fortsatt er kjemisk renset for langsiktig gjeld.

Nekter å ta opp lån
- Alt vi eier har Karls Fisk og Skalldyr kjøpt og betalt kontant. Vi leier lokaler, men maskiner og andre investeringer betaler vi når vi handler, sier han.

Han ser ingen grunn til å sette bedriften i gjeld. Selv om bankene begynner å bli hissig rundt grøten de siste årene.

- Jo, det er mange som vil ha meg som kunde nå - og de vil jo at jeg skal låne penger. Men de får ikke meg på kroken. Jeg vil ikke ha lån så lenge jeg kan betale kontant. Og jeg liker den banken jeg alltid har brukt, sier han.

Karls Fisk og Skalldyr driver engroshandel med fisk, skalldyr og bløtdyr. Produktene får de tilgang til gjennom en kombinasjon av leveranser fra fiskemottak - og at de selv henter fisken rett fra fiskebåtene - de hånd-fileterer, bearbeider og selger det videre. Kundene er grossister, detaljister og butikkjeder. Men han nekter å ansette selgere.

Vil ikke ha selgere
- Jeg vil ikke ha selgere. Kundene kommer til oss. Og når jeg spør nye kunder hvor de har oss fra, så svarer de alltid at de har hørt om oss gjennom andre. Vi tjener på godt renommé. Vi har full fokus på kvalitet - og ikke så mye på kvantitet, sier han.

Også fiskerne har hørt at det er mulig å selge til Karl - og nå når brukene er sesongstengt - er det ofte at han får tilbudstelefoner ut over de han selv har avtale med.

- På fredag kom det noen kailler på kaia og lurte på om jeg ville kjøpe 100 kilo kveite. De vet jo ikke nesten hvor de skal få levere nå om sommeren. Jeg sa - greit, jeg kjøper kveita, forteller Karl.

- Men hvordan får du tilbydd de ekstra produktene ut til kundene - når du ikke har selgere?

- Da sender jeg ut mail til kundene at jeg nettopp har fått inn 100 kilo fersk kveite, og så melder kundene seg.

Tok utbytte
Også i 2014 ser tallene gode ut. Men noen voldsomme vekstambisjoner har han ikke.

- Vi ønsker ikke å bli så mye større enn vi er, sier Karl - som selv eier 100 prosent av aksjene i selskapet.

For denne døgnkontinuerlige jobbingen - 365 dager i året, så belønner han seg selv og familien med et utbytte i ny og ne. I 2013 var det på 2,5 millioner kroner. Med en lederlønn på i underkant av millionen - gir det ei grei årsinntekt. Men timebetalingen - den tør han selv ikke å regne på.

Les flere saker fra Nord24 her.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere