*Nettavisen* Økonomi.

Kastet ut av Rema 1000: Nå knuser Aass Bryggeri alle rekorder

OPPTUR: Christian Aass er sjef for Aass Bryggeri. Foto: Aass Bryggeri

I 2017 ble Aass Bryggeri kastet ut av Rema 1000. Siden den gang har kundene strømmet til.

Aass Bryggeri knuste alle salgsrekorder i 2018, det andre året etter at de ble kastet ut av Rema 1000-hyllene landet over.

– Det gikk kjempebra i fjor. Vi tar markedsandeler og øker salget, så det ble rekord igjen, sier Christian Aass, administrerende direktør i Aass Bryggeri, til Nettavisen.

Omsetningen til Aass Bryggeri har nå økt med 125 millioner kroner siden 2016, det siste året hvor kjeden var inne i varmen hos Rema 1000. Det er en økning på 15 prosent over to år.

– Det klarer vi til tross for at vi er i færre butikker enn vi var i for to år siden. Vi ser at kundene oppsøker butikkene hvor de finner produktene våre, sier han.

Norskeid

Aass mener grunnen til det sterke salget er at folk setter pris på norske bedrifter som leverer kvalitet.

– Jeg tror folk i stadig større grad ser fordelen med å kjøpe produkter fra helnorske leverandører. Det har noe med velferdsmodellen å gjøre. Vi betaler alle skatter til Norge og bidrar til norske arbeidsplasser. Det er litt kjedelig å sitte i Nord-Norge og drikke øl laget i Latvia, sier han.

Aass er det største bryggeriet i Norge som er hundre prosent norskeid. Ringnes er et heleid datterselskap av danske Carlsberg, mens Hansa Borg er 25 prosent eid av danske Royal Unibrew.

– Når ting blir solgt ut av landet, som Ekornes for eksempel ble nylig, blir forbrukeren enda litt mer bevisst og interessert i å støtte norske bedrifter. Det er forbrukeren som til syvende og sist bestemmer hvem som er med i fremtiden, sier han.

Aass hadde et resultat før skatt på 26 millioner kroner i 2017 og sier at resultat er ganske likt i 2018.

– Å ta markedsandeler har vært strategien fra vår side. På bunnlinjen er det det samme, sier han.

Ingen endring

Aass er fortsatt ikke helt ute av Rema og bryggeriet selger fortsatt øl i utvalgte Rema-butikker, primært i Drammensområdet, og selger dessuten mineralvann og cider.

Denne uken ble det kjent at Lerums syltetøy, som ble kastet ut av Rema samtidig som Aass, ble tatt inn igjen. Tross fremgangen, håper Aass likevel at det samme vil skje med dem.

– Rema står fast ved sin strategi, vi har ikke fått noen nye åpninger for å komme tilbake igjen. Det synes vi er synd, sier Aass.

Han har likevel ikke gitt opp håpet på å komme tilbake i hyllene til Norges største dagligvarekjede.

– Vi jobber hele tiden for å komme inn igjen, vi har ikke gitt opp og vi ønsker fortsatt mer plass på Rema-butikkene, sier Aass.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.