NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,76%

Kaupthing snur i DNO

Sist oppdatert:
Kaupthing ser større verdier i DNO, og hever både kursmålet og anbefalingen.

Meglerhuset hever kursmålet som en følge av den høye oljeprisen og i påvente av gode nyheter fra selskapets operasjoner i Jemen. Anbefalingen heves fra «Reduce» til «Accumulate».

Det nye kursmålet er nå på 57 kroner pr. aksje, opp fra 44 kroner.

NA24 - din nye næringslivsavis

Kursmålet på 57 kroner pr. aksje er basert på tidligere anslag om at oljeprisen vil falle betraktelig i tiden fremover. Hvis derimot de nye oljeprisestimatene (se under) inntreffer, kan DNO reprises til 95 kroner pr. aksje, skriver meglerhuset i en analyse.

Kaupthing skriver i analysen at den neste triggeren i selskapet vil være en melding i forbindelse med Tawke#1 brønnen. Meglerhuset venter at det vil komme en avklaring i forbindelse testbrønnen ved Tawke-feltet i juni.

Meglerhuset gjør store oppgraderinger i sine oljeprisestimater og venter en oljepris på 56 dollar pr. fat i 2006 og ikke 45 som de trodde tidligere.

I 2007 venter meglerhuset at oljeprisen vil ligge på 50 dollar fatet mot 40 dollar som var det tidligere estimatet. Kaupthing ser oljen i 45 dollar i 2008 mot 35 dollar. I analysen står det også at de hever anslagene på langsikt til 40 dollar fra 33 dollar.

Kaupthing ser også negative triggere i DNO-aksjen i forbindelse med resultatfremleggelsen for første kvartal. Høye finans- og utvinnings/letekostnader trekkes frem som dårlig nytt, men meglerhuset skriver i analysen at de tror at markedet vil se bort fra dette.

Oppsummering:
Anbefaling: Accumulate
Kursmål: 57 kroner pr. aksje
Meglerhus: Kaupthing
Dato: 6. april 2006

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere