NA24.no

Øker kuttene i A-pressen

Sist oppdatert:
A-pressen skal kutte for 220 millioner i 2009.

Konsernet karakteriserer annet halvår i 2008 som «en bråstopp».

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- 2008 ga samlet sett et tilfredsstillende driftsresultat for A-pressen. Mens første halvår 2008 var preget av markedsvekst, ble avslutningen av året rammet av et kraftig konjunkturfall og dermed dårligere resultater, heter det i en melding fra A-pressen.

Svekket resultatet med 300 millioner
A-pressen omsatte i fjerde kvartal for 1.29 milliarder kroner, en nedgang på 99 millioner sammenlignet med samme periode året før. Resultatet før skatt havnet på 102 millioner i minus, en nedgang på 193 millioner kroner sammenlignet med fjerde kvartal i 2007.

- Nedgangen i annonsemarkedet kom raskere og var større enn ventet. A-pressens virksomheter innenfor lokale medier og trykk Norge er rammet. Også trykkeriene i Russland preges av finanskrisen. Når vi allikevel har et tilfredsstillende brutto driftsresultat i 2008 sett under ett skyldes det et sterkt 1. halvår, samt at kostnadstiltakene ga effekt i årets siste måneder, sier konsernsjef Even Nordstrøm.

De foreløpige årstallene viser en omsetning på 4,886 milliarder kroner og et resultat før skatt på 28 millioner kroner. For 2007 havnet resultatet før skatt på 328 millioner kroner.

- Det er foretatt nedskrivninger knyttet til immaterielle verdier på 47 millioner kroner. 2007 var påvirket av betydelige gevinster knyttet til salg av Komsomolskaya Pravda og StepStone. Finanskostnadene inneholder 57 millioner kroner av ekstraordinær karakter, hvorav en vesentlig del er knyttet til verdifall på renteinstrumenter, nedskriving på aksjer og disagio. Justert for disse postene er det en underliggende tilbakegang på cirka 100 millioner kroner, skriver A-pressen i meldingen.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Kutter mer
A-pressen har allerede annonsert at de vil kutte kostnader for 150 millioner kroner i 2009. I dag varsler de at størrelsen på kuttene økes med 70 millioner kroner.

- Vi vil iverksette tiltak med sikte på å spare ytterligere cirka 70 millioner kroner i løpet av 2009, sier konsernsjef Even Nordstrøm i en kommentar.

A-pressen vil med dette gjennomføre tiltak på 220 millioner kroner i 2009. Avhengig av markedsutviklingen vil vi vurdere ytterligere tiltak. I tillegg er det gjennomført et kostnadsprogram i TV 2 på 140 millioner kroner.

- Mediehuset TV 2 har hatt en tilfredsstillende resultatfremgang i 2008. Inntektsveksten er på 5 prosent, hovedsakelig som følge av økte bruker- og distribusjonsinntekter. Også TV 2 merker den økonomiske krisen gjennom noe svakere etterspørsel etter reklame mot slutten av året. TV 2 opprettholder likevel en sterk posisjon, sier Nordstrøm.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere