NA24.no

Kilde: - Norwegians pilotselskap snart konkurs

Norwegians hovedkontor på Fornebu
Norwegians hovedkontor på Fornebu Foto: Kjetil Ree (Wikimedia Commons)
Sist oppdatert:
De streikende Norwegian-pilotene er ansatt i Norwegian Air Norway (NAN), men krever ansettelse i morselskapet. Datterselskapet er juridisk snart konkurs, sier en kilde i Norwegian-ledelsen.

Norwegian-pilotene gikk ut i streik sist lørdag, og konflikten ble kraftig trappet opp onsdag med kansellering av alle innenriksfly som resultat. Det samme ser ut til å bli tilfellet torsdag.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos Kjos avviste onsdag påstander om at ledelsen ønsker å styre NAN inn i konkurs. En sentralt plassert kilde sier imidlertid til Finansavisen at fagbevegelsen nå risikerer å presse fram den konkursen i NAN som de har fryktet.

Juridisk forpliktet

- Norwegian ønsker ikke dette, og står klar til å fylle på med penger, men hvis ikke pilotene i NAN er samarbeidsvillige, så vil styret i NAN på et tidspunkt måtte erkjenne at man driver selskapet for kreditors regning. Da er styret juridisk forpliktet til å slå selskapet konkurs, påpeker kilden.

Styremedlem Frode Foss sier til avisen at streiken kan avsluttes raskt dersom pilotene går med på Norwegians krav.

- NAN må være konkurransedyktig. Det sier pilotene at de er villige til å bli med på. Men samtidig krever de at de skal få bestemme at konsernansiennitet skal gjelde personalreduksjon. Det betyr at ansatte i Irland eventuelt må ta sin hatt og gå før ansatte i Norge. De krever også å få sitt ansettelsesforhold flyttet opp til morselskapet. Det er det umulig for oss å gå med på, sier Foss.

Ingen inntekter

Han sier det bare er SAS som har kunnet drive annerledes enn Norwegian ettersom de statlige eierne har fylt på med mer penger etter hvert som selskapet har tapt på driften.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos anslo onsdag at selskapet tåler en uke til med streik. Hvor mye penger som er igjen i NAN, og når styret der eventuelt må slå selskapet konkurs, ønsker ikke Foss å si noe om.

- Men det er klart at NAN for øyeblikket ikke får inntekter samtidig som man fortsatt har utgifter, og på ett eller annet tidspunkt har styret da en plikt til å gripe inn, sier han.

- NAS reell arbeidsgiver

Hos Parat har imidlertid holdningen til en eventuell konkurs i datterselskapet NAN vært klar etter at streiken brøt ut.

- For det første er dette en svært risikabel vei å gå for ethvert selskap som lever av tillit, og for det andre vil vårt svar på dette være at den reelle arbeidsgiver er det børsnoterte selskapet Norwegian Air Shuttle, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB tidligere i uken.

Ved en eventuell konkurs vil samtlige ansatte hevde sine opparbeidede rettigheter i morselskapet. Ifølge konkursreglene har samtlige av medlemmene fortrinnsrett på jobb i et eventuelt nytt selskap som skal drive virksomheten videre, understreket Skjæggerud.

Norwegians kabinansatte har selv opplevd å bli splittet opp i flere selskaper og gir sin fulle støtte til de streikende pilotene. Bjørn Kjos understreker at Norwegian ikke er flygedyktig som ett selskap.

- Pilotenes kamp er en reprise av hva vi har opplevd tidligere. Det handler om at Bjørn Kjos og selskapet vil organisere seg bort fra forpliktelser de har overfor fagforeninger. Det er splitt og hersk, sier leder Marit Lindén i Norwegian Kabinforening til Dagens Næringsliv.

Pilotene som er medlem av datterselskapet Norwegian Air Norway, streiker mot å miste bindinger til morselskapet Norwegian Air Shuttle. De kabinansatte krevde en tariffavtale med morselskapet i fjorårets mekling, men ga til slutt opp kravet. Kjos sa på en pressekonferanse onsdag at pilotenes krav om tariffavtale med andre enn datterselskapet de er ansatt i, er umulig å innfri.

- Jeg tror foreningene har glemt at endringene skjer fordi er umulig å samle hele virksomheten i ett selskap hvis det skal finansiere 240 fly i bestilling, sier Bjørn Kjos til avisen.

- For meg er det ikke så viktig hvilket selskap de ansatte hører til. De er like mye Norwegian-ansatte for meg uansett, legger han til.

Enmannsstreiken blant de kabinansatte for ett år siden påførte flyselskapet 101 millioner kroner i tap. Årets langt mer omfattende streik kan bli mye dyrere. Bjørn Kjos sa onsdag at selskapet kan tåle én uke til med streik.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere