NA24.no

Kinnevik går inn med 300 millioner i Kolonial.no


Kinneviks styreleder Cristina Stenbeck.
Kinneviks styreleder Cristina Stenbeck. Foto: Jonas EkstrÖmer / Scanpix (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Det svenske giganten med kjempeinvestering i norsk dagligvare.

Den svenske Zalando-eieren og investeringsgiganten Kinnevik går inn med 300 millioner kroner i netthandelsselskapet Kolonial.no.

Det opplyser selskapet i en pressemelding.

— Dette er en stor dag for Kolonial.no. Kinnevik er en drømmepartner, og å få med deres erfaring på denne gründerreisen er fantastisk. Vår ambisjon er å gi frihet og flyt i hverdagen til kundene våre, og en så solid partner vil hjelpe oss til å nå det målet, forteller administrerende direktør i Kolonial.no, Karl Munthe-Kaas, i en pressemelding.

JUBLER: Karl Alveng Munthe-Kaas, gründer, medeier og daglig leder i Kolonial.no

Kinnevik investerer 200 millioner i en emisjon, og gjør i tillegg et kjøp på 100 millioner kroner fra eksisterende aksjonærer. Dette verdsetter Kolonial.no til 2,24 milliarder kroner etter emisjonen og fullt utvannet.

Les også: De startet i en kjeller. Nå er studievennene blitt milliardærer på en blåkopi

Kinnevik har allerede store investeringer i netthandelsselskapet Zalanado, telekomselskapet Tele2 og TV3-eier MTG.

Største eier i Kinnevik er Cristina Stenbeck (40), som overtok det øverste ansvaret for selskapet etter sin far Jans død i 2002.

Trenger penger

Kolonial.no er det største gjenværende rene nettbutikken i Norge for dagligvarer. Selskapet har imidlertid så langt slitt tungt med lønnsomheten og har vært avhengig av nye penger for å holde driften gående.

Les også: Matkasse-selskaper gikk kraftig underskudd

— Vi er glade over å lede finansieringsrunden i Kolonial.no, et selskap som passer bra inn i vår investeringstese om å anvenda teknologi for å tilby kunder flere og bedre valgmuligheter, sier Andreas Bernström, Investment Director i Kinnevik, i pressemelding.

Han sier at Kinnevik er godt positionert for å støtte selskapet i veksten. 

- Vi ser fram imot å jobbe sammen med Kolonial.no for å oppnå deres mål, sier han.

- Verdifullt

Sigmund Festly, dagligvareeksepert og daglig leder i konsulentfirmaet Plot markedsrådgivning, mener dette er svært gode nyheter for Kolonial.no.

- Å få Kinnevik med deres kompetanse og erfaring inn i Kolonial.no vil være veldig verdifullt. Det løfter nivået på konkurransen i dagligvarebransjen. Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop har fått en hardere konkurrent, sier Festøy til Nettavisen.

Han mener at Kinneviks erfaringer med netthandel og digital handel kan bidra til å løfte Kolonial.no.

- Kolonials utfordring er at at de må få ned kostnadene. Det kan de gjøre gjennom bedre prosesser og teknologiske løsninger. Kinnevik har de teknologiske musklene for å utvikle det som skal til, sier han.

Han mener også dette åpner for andre, spennende muligheter for Kolonial.

- Jeg tror for eksempel vi kan komme til å se at pakker fra Zalando leveres med Kolonial.nos biler, sier Festøy.

- Desperat jakt

Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Institutt for marketing sier at det var helt nødvendig for Kolonial.no å få inn mer penger, og er ikke like imponert.

- Kolonial.no har vært på desperat jakt etter penger. Kinnevik har store ressurser så hvis det er snakk om 300 millioner, så holder det frem til julaften, men det holder ikke stadig mye lengre. Kinnevik blir en reddende engel, men de må trolig ut med mer enn 300 millioner for at Kolonial.no skal holde seg flytende, sier Gisholt til Nettavisen.

Han mener at Kinnevik må være veldig tålmodig hvis de skal ha forventninger til å tjene penger på Kolonial.no.

- Kinnevik er en stor investor, så for dem er 300 millioner så mye å snakke om. Munthe-Kaas har sagt at Kolonial.no vil tape penger både i 2018 og 2019, så her må de være meget tålmodige, sier han.

Gisholt er imidlertid skeptisk til hele driftsmodellen til Kolonial.no og andre dagligvarebutikker på nett. Han viser til at konkurrenten marked.no, med Stein Erik Hagen som investor, ble avviket tidligere i år.

- Jeg mener hele driftsmoddelen er feil. Hagen skjønte at det ikke var noe poeng. Ingen andre i Norge har klart å tjene penger på dagligvarer i fullsortiment på nett, sier Gisholt.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere