Gå til sidens hovedinnhold

Kiwi innfører permanent fiskebonus

Kiwi gjør «momskuttet» på mange fiskevarer permanent for Trumf og Kiwi pluss-kunder.

Kiwi har allerede 15 prosent bonus på fersk frukt og grønt. Nå utvides bonus til også å gjelde fersk fisk.

Kuttet gjelder ikke all fisk, men inkluderer det klart største fiskeproduktet de har målt i salg, 4x125 grams laksefilet.

- Vi tar bestselgeren. Ellers er det filet, det er sushi, det er fish&chips, samt pankopanerte produkter. Det er et godt utvalg, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

Hun insisterer på at prisene eksklusiv bonus fortsatt skal være de laveste i Norge.

- Vi skal ha laveste pris i hylla, så det alltid lønner seg å handle fisk i Kiwi, sier hun.

Momskutt

Kiwi innførte i januar et midlertidig «momskutt» på all fisk ved at kjeden kuttet prisene tilsvarende merverdiavgiften på 15 prosent.

Resultatet av momskuttet ble en voldsom opptur i fiskesalget på hele 42 prosent.

Les også

Kiwi kutter «momsen» på all fisk - fiskeriministeren jubler

Tiltaket var ment å vise myndighetene at et slikt kutt ville være det beste tiltaket for å øke forbruket av fisk, som har falt de siste årene.

- Tilbakemeldingene fra kundene har vært fantastiske, og vi har bevist at pris er det mest positive tiltaket for å øke forbruket. Derfor oppfordrer vi politikerne til å kutte momsen på sunn mat, sier Arvin.

Les også

Coop langer ut mot Kiwi etter «momskutt»

Regjeringen har imidlertid så langt avvist alle planer om et slikt momskutt. Nå innfører Kiwi i stedet et kutt på 15 prosent på all ferskpakket fisk.

- Denne gjelder for alle våre snart 1,3 millioner Kiwi pluss-kunder. Det skal lønne seg å velge sunt, sier Arvin.

Les også

Kiwi med knusende fiskerekord

Mindre omfattende

Denne bonusen er imidlertid ikke like omfattende som momskuttet.

For det første gjelder den kun Kiwi Pluss-medlemmer, ikke all Kiwi-kunder. Kiwi pluss er en del av Trumf, men i tillegg til Trumf-fordeler, får Kiwi pluss-kunder bonus på enkelte varekategorier, som frukt og grønt og nå altså fisk.

Det gjelder dessuten kun ferskpakket fisk, altså fisken du finne er fersk tilstand i hyllene, ved siden av kjøttdeigen. Det gjelder dermed ikke frossen fisk. Til sammen er det 27 produkter totalt som kuttes, hvorav 13 er garantert i alle de 667 Kiwi-butikkene.

Til sammenlikning var mellom 70 og 150 fiskeprodukter, avhengig av størrelse på butikken, inkludert i momskuttet tidligere i år. Det inkluderte også frosne og bearbeidede. Det tilsvarer momskuttet Kiwi har på frukt og grønt, som gjelder fersk, men ikke frosne produkter.

Les også

Solgte ti millioner i fjor: Rema 1000 kaster ut plastsugerør og plastbestikk

Arvin sier at det mer begrensede omfanget er en «vurdering vi har tatt».

- Det var et veldig stort kutt det vi gjorde i momskampanjen. Nå konsentrerer vi oss om de ferskeste produktene, sier Arvin til Nettavisen.

Lavere salg

Hun sier at de merket med en gang når salgsveksten for fisk falt kraftig etter at momkutt-eksperimentet var over.

- Da eksperimentet var over så stanset salgsutviklingen. Det er helt tydelig at pris har noe å si for folk. Vi hadde 42 prosent vekst, men mandagen etter at kampanjen var over hadde vi fire prosent vekst på fisk. Det tyder på at det var prisene som ga utslag og at kundene valgte andre varer når prisen ble høyere, sier Arvin.

Coop følger ikke opp

Coop har 11 prosent bonus på frukt og grønt, men sier de har ingen planer om å utvide det til fisk.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen understreker dog at Coops lavpriskjeder Extra og Obs skal fortsatt jobbe for å være minst like billige som konkurrentene på hele handlekurven.

- Dessuten er det ingen som er bedre enn Coops dagligvarekjeder på kampanjer, sier Kristiansen til Nettavisen.

Kommentarer til denne saken