NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
REDUSERES: Prisen på disse taco-produkter kuttes med opp til 41 prosent.
REDUSERES: Prisen på disse taco-produkter kuttes med opp til 41 prosent. Foto: Kiwi

Kiwi utløser prisras på pizza og taco

Sist oppdatert:
Dagligvarekjeden Kiwi starter priskrig på taco og hjemmelaget pizza. Konkurrentene Rema 1000 svarer umiddelbart og Extra kutter enda mer.

- De er de to mest spiste middagene i Norge og derfor to viktige varegrupper for våre kunder. Vi liker å kutte priser på varer som betyr noe for folk, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsjef i Kiwi, til Nettavisen.

Konkurransen om kundene er beintøff. Kiwi, Norges nest største dagligvarekjede, varsler nå at de starter kamp om produkter knyttet til hjemmelaget pizza og taco.

Les også: Kiwi starter ny priskrig: Kutter prisene på 220 produkter

Kuttes kraftig

Kjeden kutter prisene på 60 av de mest populære varer knyttet til disse middagene med mellom 10 og 41 prosent. Dette er ikke et tilbud, men en nye, faste priser som gjelder fra og med denne uken.

Etter at Extra hørte som priskuttet, gikk de ytterligere ti prosent ned i pris, noe Kiwi matchet. 

Blant produktene som Kiwi kuttet permanent i pris er:

REDUKSJON: Prisen på medium tacosaus eller pizzamel kuttes med 40 prosent. Også de andre varene reduseres i pris.
  • Taco Spice Mix fra Santa Maria og Old El Paso med en opprinnelig reduksjon på henholdsvis 41 og 40 prosent. 
  • Taco Sauce medium fra Santa Maria og Old El Pasa kuttes med henholdsvis 36 og 40 prosent.
  • Old El Paso Taco Shells kuttes med 41 prosent.
  • Pizzamel tipo-O fra Møllerens kuttes med 40 prosent.
  • Jalapenos fra Old El Paso kuttes med 35 prosent.
  • Pizzatopping fra Peppes Pizza kuttes mellom 11 og 27 prosent.
  • Pizzabunn fra Peppes kuttes med 35 prosent.
  • Rømmedressing fra Peppes kuttes med 40 prosent.
  • Revet mozzarella fra Apetina kuttes med 28 prosent.

Alle prisene er nå altså kuttet med ytterligere ti prosent.

Får raskt svar

Kiwi får imidlertid raskt svar fra sine to bitreste konkurrenter, Rema 1000 og Extra. 

- Kutter Kiwi, kutter selvfølgelig vi. Prisene er allerede endret, sier Stian Mårdalen, prisdirektør i Rema 1000, til Nettavisen.

Extra går altså enda lengre, og kutter prisene med 10 prosent til på de samme varene.

- Nå kutter vi alle varene med ytterligere ti prosent. Vi må ha den beste prisposisjonen. Vi har lovet alle medeierne våre at vi skal være billigst og da er det bare å være det , sier Christian Hoel, kjedesjef i Extra til Nettavisen.

Les mer her: Extra svarer Kiwi: Kutter taco- og pizza-prisene med ytterligere ti prosent

Kiwi svarer umiddelbart og kutter prisen like mye.

– Vi har lovet kundene våre at vi aldri gir oss på pris, og det løftet holder vi. Den ene prisundersøkelsen etter den andre har bevist at KIWI har de aller laveste prisene i Norge, sier Arvin.

Populære

Taco, eller tex-mex, og pizza er de to klart mest populære middagene i Norge. 

Fredag er blitt en tradisjonell taco-dag for mange og hver åttende nordmann spiser taco på fredagskvelden. Lørdag er til gjengjeld den store pizzadagen.

PRISKUTTER: Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsjef i Kiwi.

- Pizza utgjør 8,7 prosent av alle middager som spises i Norge, men texmex utgjør 5,5 prosent. 80 prosent av Norges befolkning under 40 spiser texmex minst én gang i måneden, sier Arvin.

Prisjafs

Kiwi, som eies av Norges klart største dagligvarekonsern, Norgesgruppen, har satset tøft de siste årene. Kjeden tok i 2017 kraftig innpå Rema 1000 i kampen om tittelen som Norges største dagligvarekjede.

Les også: Rema 1000 taper markedsandeler tross flere butikker

I høst satte Kiwi ned prisene på 220 hygieneprodukter, alt fra shampo til vaskemiddel. De to andre lavpriskjedene, Rema 1000 og Extra, som eies av Coop, fulgte det opp umiddelbart.

Les også: Kiwi starter ny priskrig: Kutter prisene på 220 produkter

- Vi presser priser hver eneste dag, og så liker vi å ta et skikkelig jafs i blant . Det føyer seg inn i rekken av priskutt vi har gjort, blant annet på bleier , frukt, grønt og nøkkelhullsvarer, sier Arvin.

Les også: Rema 1000 svarer Kiwis priskutt: - Vi skal ha de laveste prisene på disse varene

Viktig for helgehandelen

Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI mener trekket kan være smart av Kiwi, ettersom det trekker kunder til butikken inn mot helgen, når kundene gjør sine største innkjøp.

- Når det nærmer seg helg, så er folk opptatt av å gjøre gode innkjøp. Det driver folk inn i butikkene, sier han til Nettavisen.

Han mener dette viser at det er «knivskarp konkurranse mellom dagligvarekjedene».

- De gjør alt for å ta kunder fra hverandre. Samtidig tar det ikke lang tid før også Extra og Rema 1000 kutter prisene. Da spørs det hvor mange kunder de klarer å trekke til seg, sier Gisholt.

Koster penger

Han påpeker dessuten at medaljen har en annen bakside, nemlig at prisreduksjonene blir dyre for kjedene.

- Så store reduksjoner vil jo koste penger. Det er mulig de har fått med seg leverandører på dette, hvis ikke går de med tap, sier han.

Arvin i Kiwi avviser at kjedens leverandører er med på priskuttet til Kiwi.

- Den regningen tar vi, sier hun. 

- Hvor mye koster dette dere? 

- Det er klart det koster, det er et stort kutt, men vi ser på det som en investering i fornøyde kunder, sier hun.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere