NA24.no

Rema 1000 helt til bunns i omtale-kåring


NY SMELL: Administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan, sliter med omdømmet.
NY SMELL: Administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan, sliter med omdømmet.
Sist oppdatert:
Kiwi fikk mest positiv omtale i 2017, mens konkurrenten Rema 1000 forsvinner helt til bunns etter bestevenn-smell.

Rema 1000 var i mange år merkevaren med mest positiv omtale i Norge. Det ble snudd fullstendig på hodet i fjor. I den nyeste utgaven av YouGovs Brandindex havnet dagligvarekjeden på sisteplass blant 261 merkevarer.

- Dagligvarebransjen er en sektor som engasjerer folk flest, og tidligere år har Rema 1000 alltid tronet på toppen med god avstand ned til de andre dagligvarekjedene. Nå ser vi at de har falt helt ned til bunn, ikke bare innenfor dagligvaresektoren, men også blant alle de 261 merkevarene vi har målt i 2017, sier Stian Bråthen, direktør for forretningsutvikling i YouGov Norge til Nettavisen.

Les også: Ny omdømmenedtur for Reitan-gruppen 

Analyseinstituttet YouGov publisert torsdag en oversikt over selskapene som fikk mest positiv omtale i 2017. Dagligvarekjeden Kiwi toppet for andre år på rad med et såkalt Buzz-score på 28,3. Samtidig raser konkurrenten Rema 1000.

Les også. Rema-sjef slutter etter bestevenn-fiasko

Rema-smell

Undersøkelsen gjennomføres ved at folk får spørsmål om de har hørt noe positivt eller negativt om en merkevare i løpet av de siste to ukene.

Rema 1000 toppet listen så sent som i 2015. YouGov viser til at Rema 1000 har hatt en omdømmekrise i kjølvannet av blant annet Bestevenn-strategien.

Bråthen sier at det største fallet til Rema kom i januar, knyttet til bestevennstratagien og lanseringen av appen Æ.  

- Det kraftige fallet varte til og med februar, men fra mars har det sakte men sikkert begynt å gå oppover igjen, sier Bråthen.

- Røft

Direktør for kommunikasjon- og samfunnskontakt Mette Fossum i Rema 1000 medgir at fjoråret var hardt for kjeden.

- 2017 ble et litt røft år for Rema 1000 - noe som denne undersøkelsen sikkert gjenspeiler. I løpet av høsten så vi at trenden var i ferd med å snu. Vi mener det enkle ofte er det beste og jobber knallhard for at kundene våre skal få de laveste prisene hos oss også i 2018, skriver Fossum i en mail til Nettavisen.

Fornøyd Kiwi

 Kiwi er på sin side svært fornøyd med å være på topp.

- Vi er veldig fornøyd med resultatet. Vi takker våre kunder for tilliten og våre medarbeidere for kjempebra innsats i 2017. Det er kjempestas å være på topp i år igjen også og skal fortsette å jobbe beinhardt for å forsvare posisjonen vår, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsjef i Kiwi, til Nettavisen.

Den største klatreren på listen er Volkswagen, som har løftet seg etter diesel-skandalen.

De to øvrige lavpriskjedene i Norge, Coop-kjedene Obs og Extra, er også på klatretoppen. Obs har et buzz-score på 18,4, en oppgang på 2,9 prosent, mens Extra har en buzz-score på 15,8 poeng, en oppgang på 2,7 poeng. 

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere