*Nettavisen* Økonomi.

Kjempe kom til kort

Foto: (Scanpix)

Postgigant kutter flere tusen stillinger.

Den tyske postkjempen Deutsche Post har fått smake at den kraftige konkurransen på det amerikanske markedet kombinert med finanskrisen koster mer enn det smaker.

NA24 - din næringslivsavis

Selskapet som eier pakkefraktselskapet DHL melder at DHL reduserer aktiviteten i USA betraktelig og at de kutter arbeidsstokken i landet med 9,500 stillinger, noe som åpner opp kundemassen for konkurrentene FedEx, UPS og U.S. Postal Service, ifølge Associated Press.

Avgjørelsen kan føre til at prisen på å sende pakker på det amerikanske markedet kan stige samtidig som at det reduserer sannsynligheten for et tett samarbeid, som det har vært spekulasjoner om, mellom UPS og DHL. Det har vært anslått at et slikt samarbeid ville hatt en tidsramme på ti år og generert opptil en milliard dollar i årlige inntekter.

Deutsche Post har forsøkt å etablere seg som en stormakt i det amerikanske markedet siden selskapet kjøpte bakkeleveransenettverket til Airborne for 1.05 milliarder dollar i 2003, men det har ikke gått som ventet og analytikere mener at selskapet har slitt både i luften og på bakken, ifølge nyhetsbyrået.

I dag har DHL omtrent 1,2 millioner luftleveranser fra USA til andre land og innenlands i USA, det er ventet at dette antallet vil falle til 100.000 leveranser så fort kuttene er gjennomført.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.