NA24.no

Kjempefall for Lasse Kjus


FALL: LK Norge, som er heleid av alpinlegende Lasse Kjus,  gikk på en smell i fjor.
FALL: LK Norge, som er heleid av alpinlegende Lasse Kjus,  gikk på en smell i fjor. Foto: Antti Aimo-koivisto/lehtikuva (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Det gikk bratt nedover for selskapet til alpinlegenden i fjor. Nå satser de på golf-klær.

Det gikk bratt utfor for Lasse Kjus' heleide selskap LK Norge i 2017. Selskapet, som distribuerer klesmerket Kjus, hadde et fall i omsetningen på hele 52 prosent. 

Salgssinntektene til LK Norge falt fra 23,8 millioner kroner i 2016 til 11,46 millioner kroner i 2017, ifølge selskapets årsregnskap for 2017.

Årsresultatet falt dessuten fra 1,59 millioner kroner til skarve 55.903 kroner.

Les også: Bjørn Rune Gjelstens Sport 1 sluker Löplabbet

Kjus-klesmerket ble lansert i 2000 og LK Norge har distribuert det siden 2011.

Den ekstremt snøfattige vinteren i fjor er en av forklaringene til smellen.

- Vinteren 2016/2017 hadde vi ikke snø i det sentrale østlandsområdet, så derfor solgte vi også mye mindre sportsutstyr. Hele sportsbransjen hadde utfordringer med vinteren i fjor, sier Terje Andersen, daglig leder i LK Norge, til Nettavisen.

Svak vinter

Andersen forteller at den svake vinteren i fjor også ødela oppkjøringen til vinteren i år.

Les også: Lang vinter gir XXL-smell - raser på børsen

- Etter vinteren i fjor var butikken full av varer de ikke fikk solgt og hadde en høy lagerbeholdning, så vi hadde en nedgang i forhåndsordre inn i årets vintersesong, sier Andersen.

Han understreker at etter den svært snørike vinteren i år er situasjonen snudd på hodet. LK Norge har nå veldig godt innsalg inn mot neste vinter.

Les også: Kjempenedtur for G-sport - XXL suser forbi

- Vi hadde veldig sterkt suppleringssalg når vi kom inn i 2018, mens det var null i fjor, sier han.

Mistet kontrakt

Den andre grunnen til nedgangen i 2017 er ifølge Andersen at selskapet mistet distribusjonen av sykkeltøymerket Assos i Norge. Det kom i kjølvannet av at Assos fikk nye eiere i 2015 som selv etterhvert overtok distribusjonen av merket i Norge.

- De endret sin distribusjon, og det var en sterk medvirkende årsak, sier Andersen til Nettavisen.

Satser på golfklær

Etter den kraftige nedturen i fjor, har LK Norge nå tatt grep og forsøker i år å få flere bein å stå på. Selskapet satser nå tungt på en sommerkolleksjon rettet inn mot golf og aktiv fritid. 

- Vi har tatt grep med tanke på en sommerkolleksjon til Kjus, som vi satser tungt på. Vi vil ha gode produkter også på sommeren. Foreløpig ser det veldig bra ut, sier Andersen.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere