NA24.no

Bunnpris er dårligst likt av dagligvarekjedene

TOPP OG BUNN: Kiwi er best likt blant dagligvarekjedene, mens Bunnpris er minst likt.
TOPP OG BUNN: Kiwi er best likt blant dagligvarekjedene, mens Bunnpris er minst likt. Foto: Scanpix
Sist oppdatert:
Bunnpris har det suverent dårligste omdømme av norske dagligvarekjeder. Kiwi er derimot helt i topp.

Bunnpris er det klart minst likte av dagligvarekjedene i Norge.

Den suverent minste av dagligvarekonsernene i Norge får bare 60 av 100 mulige poeng i omdømmescore, mot 64 poeng for et år siden.

Les også: Etterlyser forbud mot salg av sugerør og Q-tips av plast i Norge

Det viser ferske tall fra den store omdømmemålingen RepTrak Norge, som gjennomføres av Apeland og Reputation Institute.

Kun McDonalds (59,5 poeng) og Ryanair (47,0 poeng) er lavere blant Norges 50 mest synlige selskaper.

- Jeg tror vi har kommet ut dårligst ut hver gang vi har vært med. Det er vel ikke noe annet å si enn at det er der vi er, sier Christian Lykke, daglig leder i Bunnpris, til Nettavisen.

Han sier det er vanskelig å forklare hvorfor det er sånn.

- Det kan være at de er misforøyd med oss overalt, eventuelt at folk bruker oss mest på søndager, og sønsdagsbutikken vår viser oss kanskje ikke fra vår beste side. Men om det er en forklaring eller bortforklaring vet jeg ikke. Vi har uansett en en jobb å gjøre for å lage et produkt folk er fornøyd med, sier Lykke.

Les også: Coop reagerer på Kiwis posenyhet: - Vi har tilbudt papirposer i over ti år

Kiwi på topp

Kiwi derimot ligger på topp blant dagligvareselskapene med en omdømmescore på 82,8 poeng. Meny er nest best likt med 82,2 poeng, mens Coop faller til en tredjeplass med 79,3 poeng.

- Det er kjempehyggelig og en seier for alle oss i Kiwi. Vi takker for tilliten. Det viser at vi har bra medarbeidere, ettersom folk nok først og fremst tenker på sin lokale butikk når de blir spurt om Kiwi, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen. 

Les også: Skulle teste ny kattemat – fikk prissjokk

Rema-fremgang

Rema 1000 var fjorårets store taper med 66,9 poeng, men løfter seg i år og får en omdømmescore på 69,2 poeng.

Av de øvrige dagligvarekjedene som er målt er Spar på fjerdeplass, med 72,9 poeng, mens Joker er nest nederst med 66,4 poeng.

Aller øverst på omdømmelisten blant Norges femti mest synlige selskaer troner imidlertid Freia, med en score på hele 86,3 poeng. Finn.no (85,5) og Hurtigruten (85,4) ligger på henholdsvis andre og tredjeplass. 

Det har ikke lykkes Nettvisen å få en kommentar fra Bunnpris-sjef Christian Lykke.

Omdømmescore for Norges femti mest synlige selskaper.
Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere