NA24.no

Kjempenedtur for G-sport - XXL suser forbi

OPP OG NED: G-Sport sliter mens XXL suser forbi.
OPP OG NED: G-Sport sliter mens XXL suser forbi. Foto: KIRVIL HÅBERG ALLUM (Tønsbergs Blad)/Scanpix
Sist oppdatert:
Grevig-konsernet, med kjedene G-Sport, G-Max og Intersport, hadde et elendig 2017. XXL er for første gang Norge største sportskonsern.

Gresvig-konsernet, som består av G-Sport, G-Max og Intersport, hadde en elendig utvikling i 2017. Samtidig fosser erkekonkurrenten XXL frem.

Det viser tall fra Norsk Sportsbransjeforening som Nettavisen har fått tilgang til . 

XXL økte salgsinntektene sine i Norge med 6,8 prosent, eller 280 millioner kroner, til 4,4 milliarder kroner i fjor. Samtidig falt Gresvig-konsernets inntekter med 5,4 prosent, eller 233 millioner kroner til 4,0 milliarder kroner.

Det betyr at XXL for første gang er større enn Gresvig-konsernet i Norge.

Den samlede omsetningen for norske sportskjeder økte med kun 0,8 prosent i året som gikk til 13,7 milliarder kroner. Det er ned fra en vekst på 6,3 prosent i 2016. 

Les også: Solid nedtur for Rema 1000

Misfornøyd

Pål Heldrup Rasmussen, administrerende direktør i Gresvig, medgir at de ikke er fornøyd med året som gikk. 

- Vi har slitt med teknologiske og andre problemer og har ikke fremstått kundevennlig nok. Kundene slet med å orientere seg på sidene. Nettbutikkene er vår viktigste markedsføringskanal, og samspill mellom nett og fysiske butikker er svært viktig. Dette har hatt store konsekvenser for omsetningen vår, sier Rasmussen til Nettavisen. 

STIGER OG FALLER: XXL går forbi Gresvig-konsernet, som består av G-Sport, G-Max og Intersport, i 2017. Tall i 1000. Kilde: Sportsbransjen.

Det er spesielt G-Sport, som konkurrerer direkte mot XXL og Sport1, som har slitt de siste årene.

- G-sport er tungt vektet i områder der konkurransen blant sportsforretningene har økt betydelig. Dette har også påvirket negativt. Stadig flere sportsbutikker kjemper om de samme kundene, sier Rasmussen.

GRESVIG-SJEF: Pål H. Rasmussen er daglig leder i Gresvig-konsernet.

- Men samtidig klarer konkurrenter som Sport1 og XXL seg mye bedre i dette segmentet?

– Hvorfor disse kjedene vokser og vi ikke, har ikke vi et entydig svar på utover det som jeg har nevnt. Butikkene i selskapets kjerneområde Oslo, viser god vekst i 2017, sier han.

Gjorde grep

Gresvig-konsernet har gjort flere endringer den siste tiden, og rendyrker blant annet Intersport som en i større grad spesialisert kjede med lokal tilpasning. Samtidig skal G-Sport og G-Max være større butikker med fullsortiment. I den sammenheng er 46 G-Sport butikker blitt gjort om til Intersport.

Rasmussen mener at 2018 blir et mye bedre år enn 2017.

- De siste månedene har vært bra og vi har solgt mye ski i januar. Vi venter å ha vekst i første kvartal og vi vil ha langt bedre resultat i år, sier han. 

- Hva tenker du om at XXL har gått forbi dere?

- Vi liker det selvsagt ikke, men det er det som er situasjonen, og vi må fokusere på å bedre prestasjonen, sier Rasmussen.

Les også: Snørik vinter gir XXL-fest

XXL fornøyd

Administrerende direktør Fredrik Steenbuch i XXL er på sin side veldig fornøyd med utviklingen til selskapet.

- Jeg er imponert over virksomheten vår. Vi hadde et knalltøft første halvår, men hentet oss veldig godt inn i andre halvår, sier Steenbuch til Nettavisen.

Les også: Lavpriskjedene starter påskepriskrig på Kvikklunsj

Mens Gresvig sliter på nett, har XXL trolig funnet suksessformelen. Internettsalget til sportsgiganten økte hele 40 prosent i fjerde kvartal i fjor. Dette er ekstremt høye tall, ikke bare sammenliknet med det fysiske markedet, men også rene nettaktører som den svenske nettbutikken Sportamore.

XXL-SJEF: Fredrik Steenbuch er daglig leder i XXL.

- Kombinasjon av nett og fysiske butikker er en vinnerformel. Samtidig er de eneste som kan vinne i dette markedet de som kan kontrollere kostnadene. Prisene vil ikke øke noe særlig, sier Steenbuch.

Han sier han ikke er spesielt bekymret for konkurransen fra Gresvig-kjedene.

- Nedgangen deres er en del av trend vi har sett en stund, og jeg venter ærlig talt ikke at de snur dette i år, men man vet aldri. Respekt for konkurrenter har jeg alltid hatt. Vi må jobbe minst like hardt i 2018 som i 2017 for å lykkes, sier Steenbuch.

Svak oppgang

Den samlede omsetningen i norske sportskjeder økte med 0,8 prosent i året som gikk til 13,7 milliarder kroner. Til sammenlikning økte omsetningen 6,25 prosent i 2016.

Den milde og snøfattige vinteren i fjor er noe av grunnen til den svake utviklingen i året som gikk.

Omsetningen til MX Sport falt hele 19 prosent i året som gikk, noe som er klart mest, men dette skyldes at en rekke butikker ble omprofilert til den nye kjeden Sport Norge.  Sportsvirksomheten til Coop Obs falt dessuten 10,5 prosent.
 
Kommunkasjonsdirektør i Coop, Bjørn Takle Friis, medgir at de har hatt  problemer.
- Det har vært et trått år. Veldig mye av omsetningen er på nett nå, og der har vi ikke vært flinke nok. Når det er en dårlig sesong, som det var i fjor vinter, tar dessuten spesialistene mesteparten av omsetninge, sier han til Nettavisen. 

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere