Kjempeopptur for Rema 1000

OPPTUR: Rema 1000 er vekstvinner i første kvartal 2018, til glede for Ole Robert Reitan.

OPPTUR: Rema 1000 er vekstvinner i første kvartal 2018, til glede for Ole Robert Reitan. Foto: Thor Nielsen (NTB scanpix)

Ifjor var et kriseår for Rema 1000. Men så langt i 2018 nå kan Ole Robert Reitan og Co glede seg over betydelig vekst.

10.04.18 10:32

Rema 1000 hadde høyest vekst av de tre dagligvarekonsernene i de første tre månedene av 2018.

Ifølge rykende ferske tall fra markedsanalyseselskapet Nielsen steg Remas markedsandel til 23,9 prosent, opp fra 23,5 prosent på samme tid i fjor. På det tidspunktet raset problemene rundt Remas kontroversielle bestevennstrategi som verst.

Les også: Solid nedtur for Rema 1000

Norgesgruppen, giganten bak blant annet Kiwi, Meny, Spar og Joker, har uendret markedsandel, 43,2 prosent. Både Coop og Bunnpris må imidlertid gi fra seg markedsandeler i den tøffe dagligvarekampen, og faller med henholdsvis 0,2 og 0,1 prosentpoeng i markedsandel.

Les også: Lavpriskjedene kutter prisen på lettbrus

Alle de tre lavpriskjedene, Extra, Rema 1000 og Kiwi, har fremgang, mens Coop Prix, Coop Mega og Meny faller betydelig. Av de tre dagligvarekonsernene var det Rema 1000, som i motsetning til Norgesgruppen og Coop utelukkende har lavprisbutikker, som stiger mest.

Var taper

Rema 1000 var den store taperen i dagligvarebransjen i fjor. Lavprisgigantens markedsandel falt markant, til tross for at selskapet var svært aktiv med å starte nye butikker, spesielt i høsthalvåret.

I løpet av året falt Rema 1000s markedsandel fra 24,4 til 23,4 prosent, til tross for at Rema etablerte en rekke nye butikker. For de gamle butikkene var fallet i omsetningen betydelig verre.

Les også: Her er Rema 1000 store problem i året som gikk

Så langt ser imidlertid 2018 mye mer oppløftende ut for Reitan og Co.

- Rett kjøl

Oss Gisholt ved BI mener Rema 1000 nå er på rett kjøl igjen.

- De tok et grep og sa de skulle tilbake til bare lave priser. Det har de gjort nå og jeg tror de klarer å stabilisere seg. Samtidig vil nok Kiwi suse frem fortsatt, sier Gisholt til Nettavisen.

Extra hadde mest vekst av alle lavpriskjedene i første kvartal, trolig godt hjulpet av at de overta butikker fra Coop Prix, som faller markant. I løpet av 2018 skal Extra få 100 nye butikker, hvorav de fleste skal blir omprofilering fra Coop Prix.

Les også: Extra skal åpne 100 nye butikker i 2018

-Spørsmålet er hvem de vil spise av, om det blir Rema 1000 eller Kiwi. Det kan bli et uromoment i årets marked, sier Gisholt.

Supermarked som Coop Mega og Meny sliter imidlertid. Gisholt viser til at disse butikkene er blant taperne i den harde lavpriskampen mellom Rema, Kiwi og Extra.

- Nordmenn elsker lavpris, og supermarkedene sliter. Det er vanskeligere å etablere nye supermarked som Meny og Mega enn en lavprisbutikk, sier Gisholt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.