NA24.no

Kjempetall for TV 2 under VM


ØKER: BÅDE NRK og TV 2 kan melde om sterk vekst under fotball-VM. Foto: David Vincent / AP / 
ØKER: BÅDE NRK og TV 2 kan melde om sterk vekst under fotball-VM. Foto: David Vincent / AP /  (NTB scanpix)
TV 2s kanaler sto i juni for en markedsandel på 30 prosent.

Både NRK og TV 2 kan melde om sterk vekst i første del av gruppespillet i fotball-VM, melder Dagens Næringsliv. VM-sendingene har økt markedsandelen til TV 2 til 30 prosent. I 2017 satt de på en markedsandel på 25 prosent. 

NRKs tre tv-kanaler økte sin markedsandel fra 37 prosent i juni 2017 og til 39 prosent i år. 

– Det er en meget sterk vekst for TV 2s hovedkanal i juni, og det skyldes utvilsomt fotball-VM. Både TV 2s hovedkanal og NRK1 vokser, men TV 2 vokser mest, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2 til avisen.

Isolert økte TV 2s hovedkanal sin andel fra 16 til 22 prosent i juni. NRK1 er den største enkeltkanalen i samme periode, med en markedsandel på 35 prosent.

De gode tallene kommer i lys av at TV-seere har risikert å miste TV 2-kanalene. Kanalen har vært i konflikt med både Telenor og Viasat den siste tiden, men partene ble til slutt enige om å forlenge avtalen.

Så sent som på søndag ble TV 2 og Viasat enige om en ny avtale.

– Vi er glade for å ha kommet fram til enighet og tror avtalen vil gagne begge parter. Spesielt er vi fornøyde på seernes vegne. De har mye å glede seg til allerede i sommer, med sluttspill i fotball-VM og Tour de France, sier Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, om avtalen.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere