NA24.no

Kjølig annonsesommer

Sist oppdatert:
Etter sterk vekst i første halvår ble juli en nedtur i annonsemarkedet.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Det har vært en vekst på over 11 prosent i annonseomsetningen gjennom mediebyråene i MIO det første halve året i år.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Svakt i juli
- Tallene for juli viser en litt annerledes utvikling. Det kan skyldes flere forhold, men vi har ikke fått noen signaler fra annonsørene om at de planlegger å bruke vesentlig mindre penger på annonsering, sier styreformann Arne Inge Christophersen i MIO til NA24 Propaganda.

MIO-tallene slippes en av de nærmeste dagene og det er ikke kjent hvor sterk tilbakegangen for juli er sammenlignet med de foregående månedene.

Heller ikke administrerende direktør Johnny Haaberg i Omnicom Media Group tror på noen store forandringer på tross av svake julitall.

- Juli er en veldig uforutsigbar annonsemåned. Det varierer veldig fra år til år. Det er ingen av våre store kunder som har signalisert at det vil være noen store forandringer i reklameinvesteringene i månedene fremover, sier Haaberg.

Tror nettet vil vokse fortsatt
Christophersen sier de ser at en del store annonsører, som bilbransjen barberer sine budsjetter i USA, men at det foreløpig ikke har gitt noen utslag her.

- Det kommer kanskje en større forsiktighet hos noen større annonsører som opplever økonomisk nedgang i noen av sine største markeder. Forholdene er imidlertid langt bedre her i landet hvor kjøpekraften fremdeles er sterk og vi har foreløpig ikke sett konsekvensene av en økonomisk nedgang. Bil er gjerne en god indikator og den kategorien kan gå noe ned, men reise som også illustrerer utviklingen godt fremdeles melder om gode tider, sier Christophersen.

Han tror en eventuell nedgang vil ramme nettmediene i mindre grad enn andre store annonsekanaler.

- Vi tror på en fortsatt vekst for nettmediene. Ellers tror vi at en eventuell nedgang kommer til å ramme de forskjellige annonsekanalene ganske likt. Nummer to-avisene vil sannsynligvis merke en eventuell nedgang bedre enn markedslederne i avismarkedet, sier Christophersen.

Både Haaberg og Christophersen mener første halvår ble sterkere enn ventet.

- Vi hadde et anslag på fem prosent vekst, og korrigert for veksten fra DM endte det på syv prosent, sier Haaberg.

Han sier de følger utviklingen måned for måned.

- Det som blir spennende er å se budsjettene for 2009, men dit er vi ikke kommet helt ennå, sier Haaberg.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere