Kjøper halve SOL

Aller kjøper 49,9 prosent av SOL for 100 millioner. Dermed tar mediehuset et kvantesprang i internettmarkedet.

15.12.06 09:33

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Eniro Norge AS og Norsk Aller AS inngår partnerskap, som blant annet innebærer felles eierskap og drift av nettportalen SOL. Prisen på avtalen ligger på rundt 100 millioner kroner for Aller. Det bekrefter konsernsjef Tomas Franzén i Eniro til NA24.

NA24 - din næringslivsavis

Dermed får den norske delen av det danske medieselskapet en eierandel på 49,9 prosent i det nye felleseide selskapet. Eniro beholder kontrollen med 50,1 prosent av SOL.no.

- Vi i Norsk Aller gleder oss og har stor tro på dette strategiske samarbeidet som blir synliggjort gjennom felles og likeverdig eierskap i SOL, skriver Niels Røine, konserndirektør med ansvar for digitale medier i Norsk Aller AS i en melding.

Kvantesprang
Sol.no er av veteranene i det norske internettmiljøet. Selskapet ble startet av Telenor og Schibsted i internettets barndom i Norge. Likevel er internettportalen på tiende plass på Gallups toppliste, med en ukentlig trafikk på i overkant av 700.000 unike brukere. Til sammenligning har Startsiden 1,7 millioner unike brukere i uken.

SOL.no er også en viktig trafikkgenerator til Eniros søketjenester Kvasir.no, og har i dag rundt 30 ansatte. Allers nettverk med internettjenester inkluderer dinside.no, itavisen.no, digi.no, femina.no og seher.no. Til sammenligning har Allerkonsernet 760.000 unike brukere pr. uke.

- Vi har lenge ønsket å satse sterkere på SOL gjennom vår kompetanse innen søk og salg. Aller har innholdet Eniro ikke har tilgang til, og avtalen vil derfor gi SOL økte ressurser og kompetanse, og er således det perfekte partnerskap for en videreutvikling av SOL. Samtidig innebærer avtalen med Aller at vi får en bredere plattform for våre søketjenester Kvasir og Gule Sider, sier Hans Petter Terning, direktør for onlinetjenester og viseadministrerende direktør i Eniro Norge.

Bredere avtale
Avtalen inkluderer også trafikk- og reklame distribusjon mellom Eniro og Aller, der begge parter har rett til å distribuere innhold, og reklamere for tjenester og produkter på hverandres nettsteder. Eniro får også gunstige vilkår for annonsering i Allers trykte publikasjoner, heter det i meldingen fra Aller.

- Gjennom SOL kan vi kombinerer søk, katalog og redaksjonelt innhold med portaltankegang. Dermed blir vi enda mer konkurransedyktige i et stadig tøffere marked. Aller og Eniro kommer fra forskjellige mediemiljøer, og det å utvikle en felles forretningsplan styrker oss i markedet. Om vi tar for oss TNS Gallups Topp 20-liste, og markerer nettsteder eid av Eniro og Aller - vil man se at hele 6 nettsteder er drevet av enten Eniro eller Aller. Partnerskapet medfører derfor en betydelig strategisk styrking av begge selskapene, skriver Allers digitalsjef Niels Røine i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.