*Nettavisen* Økonomi.

Kjos: - Veldig gode sjanser for avtale med Ryanair

Bjørn Kjos er sikker på at Norwegian og Ryanair vil finne en løsning på problemene som hindrer de to flygigantene å inngå samarbeid.

14.01.17 12:50

- Det finnes løsninger, vi må bare passe på at de ikke er overdrevent dyre. Det er verken vi eller Ryanair interessert i, sier konsernsjef i Norwegian Air Shuttle, Bjørn Kjos, til Nettavisen.

Som Nettavisen skrev torsdag, er det kun teknikaliteter som gjenstår før Norwegian og Ryanair inngår en «feeder»-avtale med Ryanair, som er Europas største flyselskap i antall passasjerer.

Les mer her: Norwegian nær gigantavtale med Ryanair

Et slikt samarbeid innebærer at passasjerer flys inn med Ryanair til London Gatwick og andre større flyplasser, for deretter å fraktes med Norwegian videre ut i verden. Felles billettsystem, bagasjehåndtering og samordning av innkommende fly skal være blant planene for samarbeidet.

Klikk på bildet for å forstørre.

MULIG SAMARBEIDSPARTNER. Ryanair-sjef Michael O'Leary. Foto: Eric Piermont (Afp)

På plass i løpet av året

Et slikt samarbeid krever imidlertid at booking-plattformene til de to flyselskapene snakker sammen. Dette er ifølge Kjos det eneste store hinderet som gjenstår før Ryanair-samarbeidet er på plass.

- Man skulle ikke tro dette med IT og plattformer er så vanskelig, men det er visst det. Men vi tror at det vi finner en måte å løse det på. Det bør være veldig gode sjanser for at avtalen går gjennom, sier Kjos, som understreker at timingen er mer usikker.

- Vi håper å få avtalen på plass i løpet av året, men hvorvidt den kommer allerede i første halvår avhenger av hvor lang tid det tar å bygge disse broene mellom bookingplattformene våre, sier Kjos.

Les også: Fagforening går til sak for å stoppe Norwegian

Et annet tilfang

Han sier at den største fordelen for Norwegian ved Ryanair-avtalen er tilgangen på alle passasjerene som kommer inn fra områder Norwegian ikke flyr til i dag.

Les også: Passasjerrekord for Norwegian i 2016

- For eksempel har vi ingen ruter inn til Cork i Irland i dag, mens Ryanair har 18 stykker. Vi har noen ruter fra Edinburgh, men Ryanair har sikkert 20-30 så mange ganger som oss derfra. Ved å samarbeide med Ryanair vi kan dermed få et helt annet tilfang av passasjerer, sier Norwegian-sjefen.

Kjos vegrer seg imidlertid for å tallfeste hvor mye trafikkvekst Ryanair kan bidra med inn til Norwegian.

- Det er veldig vanskelig å si, men det er mange, sier Kjos.

- Dere flyr allerede med ganske fulle fly. Har dere plass til alle passasjerene fra Ryanair eller betyr dette dyrere flybilletter for resten av kundene deres?

- Vi skal nok alltids få plass til Ryanairs passasjerer også. Vi har bare 12 dreamlinere i dag og vi har 30 på bestilling, så det går nok bra, sier Kjos med henvisning til flytypen som Norwegian bruker på langdistansefly, Boeing 787 Dreamliner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag