*Nettavisen* Økonomi.

Kjos: - Vi har uventet høye kostnader

Foto: Solum, Stian Lysberg (Scanpix)

Dreamliner-problemene ble svært kostbare for Bjørn Kjos.

13.02.14 08:56

Norwegian la torsdag morgen fram sitt årsresultat for 2014, og det var i utgangspunktet et pent overskudd Bjørn Kjos kunne legge fram.

Årsresultatet (EBT) ble før skatt 437 millioner kroner. Dette er likevel en kraftig nedgang fra 2013, da selskapet kunne vise til et overskudd på 623 millioner kroner.

Katastrofeavslutning på året

Resultatet ble vesentlig redusert som følge av et katastrofalt 4. kvartal, med et underskudd på 283 millioner kroner. Det betyr en EBT-margin på minus 7,5 prosent, noe som er det dårligste selskapet har hatt i fjerde kvartal noen gang. Kvartalet var i stor grad preget av forsinkelser både på grunn av vær i Europa og ikke minst på langdistanseflygingene.

- Vi har hatt uventet store kostnader knyttet til oppstart av langdistanseoperasjonen, med forsinkede flyleveranser og tekniske problemer, melder Bjørn Kjos.

Dreamliner-mareritt kostet 216 millioner

Det Norwegian kaller «ekstrakostnader knyttet til oppstart av langdistanseoperasjonen», har påvirket resultatene merkbart. Kostnadene utgjorde 216 millioner kroner for året sett under ett, melder Norwegian.

Dette utgjør litt mer enn nedgangen i årsresultatet fra i fjor.

Bare i tredje kvartal utgjorde de ekstra kostnadene 101 millioner kroner. I fjerde kvartal var det tilsvarende beløpet 45 millioner kroner. Dette omfatter innleiekostnader, ekstra drivstoff og kostnader til hotell, mat og drikke for forsinkede passasjerer som er blitt berørt av alle de tekniske og operasjonelle problemene i langdistanseoperasjonen.

Desember ble for alvor kvartalet da begrepet «Kjosfast» ble et folkebegrep, der spesielt desember var preget av svært mange og store forsinkelser.

Les også:

Omsetningen i fjerde kvartal var på 3,8 milliarder kroner - noe som er opp 22 prosent.

Gode grunnleggende tall

De grunnleggende tallene for selskapet er likevel relativt positive. Omsetningen vokste med 21 milliarder kroner til 15,6 milliarder kroner, mens kapasiteten økte med 32 prosent samtidig som fyllingsgraden holdes oppe. Norwegian økte også punktligheten fra 81 til 83 prosent i fjerde kvartal.

Ifølge Norwegian hadde de 20,7 millioner reisende - opp tre millioner.

Kjos melder at det ikke bare var Dreamliner-problemene som skapte problemer.

- Årsresultatet er påvirket av en svakere norsk krone. Samtidig kan vi slå fast at vår forretningsmodell virker i tråd med strategien. Kontantstrømmen har vært meget god i 2013. Vi har kuttet kostnader og satt inn mye ny kapasitet, samt opprettholdt fyllingsgraden. At det er sterk konkurranse i enkelte ruteområder gjenspeiler seg i prisene, men denne konkurransen blir Norwegian stadig bedre rustet til å møte, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Har bestilt nye fly

Norwegian kunne samtidig torsdag melde at de nå har bestilt fire nye, og større Dreamliner-fly av typen 787-9.

Les også: Norwegian bestiller flere Dreamliner-fly

- For å kunne drive en konkurransedyktig langdistanseoperasjon er vi helt avhengige av enda flere nye, kostnadseffektive fly. Dette er et fly vi har store forventninger til. Det har høy passasjerkomfort, stor rekkevidde og lavt drivstofforbruk, sier Kjos.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.