Kjos og Norwegian har fått ny partner

Norwegian-sjef Bjørn Kjos prioriterer nå å få aksjeutvidelsen på plass. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Norwegian-sjef Bjørn Kjos prioriterer nå å få aksjeutvidelsen på plass. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: (NTB scanpix)

Norwegian konsentrerer seg for tiden om aksjeutvidelsen, men har inngått samarbeid med en asiatisk partner.

07.02.19 10:19

Norwegian la torsdag frem tall som viser et underskudd etter skatt for 2018 på 1,45 milliarder kroner. I fjerde kvartal i fjor tapte det børsnoterte flyselskapet hele 3,94 milliarder før skatt.

I slutten av januar ble det kjent at Norwegian vil hente inn 3 milliarder i en kriseemisjon. John Fredriksen er med og garanterer i denne aksjeutvidelsen, ifølge Finansavisen for 800 millioner kroner.

På en pressekonferanse ute på hovedkontoret på Fornebu kommenterte Bjørn Kjos emisjonen og mulige oppkjøp fra andre selskaper slik:

- Vi har selvfølgelig brukt profesjonelle rådgivere i disse forhandlingene, men parallelt holdt på med aksjeutvidelsen. For tiden konsentrerer vi oss om å få denne på plass for å øke fleksibiliteten. sa Kjos. Så langt har investorene i emisjonen gått inn med 1 milliard kroner.

Men Norwegian har inngått et strategisk samarbeid med en asiatisk partner.

- Det er et sterkt selskap og et joint venture, men noe mer kan jeg ikke si, sier Kjos til Nettavisen Økonomi. Så langt er det en intensjonsavtale som involverer Norwegian, partneren, fabrikkene og Airbus.

Over 1 milliard

Om de dårlige fjorårstallene, sa Kjos:

- 2018 har vært et år preget av noen store negative overraskelser. Negative overraskelser på motorsiden kostet oss mer enn 1 milliard kroner, sa Kjos på pressekonferansen. Han siktet til uforutsette problemer med Rolls Royce-motorene for de nye Dreamliner-flyene.

- Vi har også endret strategi fra vekst til å konsentrere oss om lønnsomhet. Vi har flere initiativ, som å redusere antall baser og å selge fly, sa Kjos.

- Vi går inn i en fase med langsommere og jevnere vekst, etter noen år med betydelig vekst, sa Norwegian-sjefen, som nå vil se på enhver ulønnsom rute og base. Noen av basene i USA er allerede stengt, og kapasiteten til et populært feriemål som Kanariøyene kan bli redusert.

Frykter ikke Brexit

- Det nordiske markedet er ganske bra, men markedet nedover mot Tyskland og landene i syd preges av overkapasitet, sa Kjos.

Han fikk spørsmål om Brexit vil ha noe konsekvens for Norwegian.

- Nei, vi ser ingen Brexit-effekt. Vi har ingen langdistanseflyvninger fra Storbritannia, kun kortdistanse. Heldigvis er vi sterke på langdistanse i USA, men vi vil ikke bli rammet så mye i det britiske markedet, sa Kjos.

Overskudd i år?

Flyselskapet har brukt mye penger det seneste året på å bygge opp baser, opplæring og oppnå den nødvendige størrelsen. Nå er denne fasen over og tiden inne for å redusere kostnader.

Målet er å gå med overskudd i 2019, kanskje allerede i andre kvartal, blant annet ved å legge ned flyruter og baser Norwegian operer fra. Dette skal være med på å bedre lønnsomheten med 2 milliarder kroner, hvorav 400 millioner i kostnadsreduksjoner i første kvartal.

Har selskapet for mange fly, vil det bli salg. Så langt er det solgt 19 fly, hvorav 13 skal selges i år.

Norwegian er ifølge dem selv ikke i brudd med noen av betingelsene for å få lån eller kreditt fra bankene, såkalte covenants.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag