NA24.no

Kjøper billett-tjeneste

Nordisk Films administrerende direktør og medlem av Egmonts konsernledelse, Allan Hansen
Nordisk Films administrerende direktør og medlem av Egmonts konsernledelse, Allan Hansen Foto: Steen Brogaard (Egmont)
Sist oppdatert:
Egmont kjøper digital billettleverandør med store ambisjoner i Norge.

Med kjøpet av samtlige aksjer i selskapet som i 2010 etablerte seg på det norske markedet for digitale kulturbilletter med Billettportalen.no, tar Egmont et viktig skritt mot målet om å skape ny digital forretningsvirksomhet på underholdningsområdet.

Gjennom divisjonen Nordisk Film kjøper Egmont 100 prosent av aksjene i det danske selskapet Venuepoint A/S som driver en fremgangsrik virksomhet under merkenavnet Billetlugen i Danmark, og som i 2010 ekspanderte ved å etablere seg i Norge med Billettportalen.no.

Søster tjeneste
Den danske tjenesten, Billetlugen.dk, har på få år fått en markedsledende posisjon i Danmark og har hatt en markant vekst – senest i 2011 da omsetningen steg med 38 prosent. Venuepoint selger årlig billetter for et beløp tilsvarende NOK 750 millioner og sysselsetter 50 medarbeidere. I Norge og Sverige har selskapet etablert seg under navnene Billettportalen.no og Biljettforum.se. Selger er Solstra Capital Partners (som har drevet selskapet på vegne av ALMC), som siden 2009 har hatt aksjemajoriteten, og danske PARKEN Sport og Entertainment A/S.

Nordisk Films administrerende direktør og medlem av Egmonts konsernledelse, Allan Hansen, sier dette i en melding:

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

– Egmont er en av Skandinavias ledende mediekonserner og er hele tiden på utkikk etter nye forretningsmuligheter. Eventmarkedet er i vekst, og vi vil gjerne utvide vår dialog med skandinaviske forbrukere som etterspør kvalitetsunderholdning utenfor hjemmet. Gjennom Nordisk Film håndterer Egmont i dag over 13 millioner kinobilletter årlig i Norden via Filmweb.no, Kino.dk og våre kinoer i Danmark og Norge. Det er naturlig at vi nå utvider med billetter til konserter, teatre, fornøyelsesparker & events, og vi mener at oppkjøpet av Venuepoint er avgjørende for å kunne forfølge denne strategien. Vi tar en dansk suksess som vi kan bygge videre på i Norge, hvor vi mener potensialet er stort.

Salgsprisen opplyses ikke
– Vi har lenge hatt et ønske om å kjøpe Venuepoint. Det er en sunn digital virksomhet med stort vekstpotensial innenfor et område der vi allerede driver en fremgangsrik virksomhet. Vi vil sammen med Venupoints ledelse realisere en ambisiøs vekstplan for Norge, sier Christian Lund, digital direktør i Nordisk Film og sjef for Egmonts digitale organisasjon i Danmark i meldingen.

Senior Vice president Business Development i Venuepoint, Einar Sævarsson, sier følgende i meldingen:

– Adgangen til medier og kunnskap om markedsføring blir stadig mer vesentlig for Venuepoint og våre samarbeidspartnere. Vi betrakter derfor Nordisk Film og moderselskapet Egmont som den perfekte match for oss og er sikre på at vi med en ny, sterk eier i ryggen får enda bedre muligheter til å realisere våre ambisjoner om å bli Skandinavias ledende billettdistributør. Vi ser fram til å kunne tilby enda bedre produkter og tjenester til alle våre samarbeidspartnere i Norge fremover.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere