NA24.no

Klager før saken står på trykk

Tidligere valutamegler klager DN inn for PFU - før artikkelen er kommet på trykk.

Dagens Næringsliv har de siste ukene forsøkt å intervjue Håkon Kaland, tidligere valutamegler i Nordea, i anledning en av hans tidligere kunders påstander.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Reagerer på metoder
Kaland på sin side har ikke likt premissene for intervjuet og klaget Dagens Næringsliv inn for Pressens Faglige Utvalg på bakgrunn av avisens metoder.

- Det jeg blir veldig skuffet over er at de bryter Vær Varsom-plakaten så grovt. Da de kontaktet meg kom de med noen få spørsmål og de ga uttrykk for at de ikke visste noen ting om denne saken. Det andre er at jeg vet at de har intervjuet flere i denne saken og det gjør at jeg oppfatter at de opererer under falskt flagg, sier Håkon Kaland til NA24 Propaganda.

Kaland forteller at han jobber med å gi de to journalistene svar på spørsmålene de har sendt ham.

- Så du svarer på spørsmålene til saken selv om du har klaget saken inn for PFU?

- Jada, det gjør jeg. Jeg svarer på de spørsmålene jeg har fått såfremt det ikke hindres av taushetsplikten min, forklarer Kaland.

Falskt flagg
Kaland har klaget DN inn til PFU fordi han mener journalistene som dekket saken ikke flagget motivene for å stille ham spørsmålene de gjorde. Han er overbevist om at de visste mer enn de ga uttrykk for.

Nordea bekrefter at de også har snakket med Dagens Næringsliv.

- Ja, vi har svart på en del spørsmål fra journalistene i Dagens Næringsliv om denne saken og den aktuelle kunden som har klaget på Kaland, sier kommunikasjonsdirektør i Nordea, Kjell Flø, til NA24 Propaganda.

- Når fant dette sted?

- Jeg vil tro det kunne være tidlig i september. Det må ha vært mellom to og tre uker siden, sier Flø og forteller at Nordea så sent som onsdag sendte svar til DN.

E-posten hvor journalistene skriver at de ikke kjenner særlig til Kaland er datert 26. september.

Føler press
I sin første e-posthenvendelse til Kaland skriver journalistene at de ikke vet stort annet om Kaland annet enn at han er valutamekleren til en person som ligger i erstatningssak mot Kalands tidligere oppdragsgiver, Nordea

Kaland følte også at journalistene presset ham på tilsvarsmuligheten ved å ha gitt ham kort tid å svare på spørsmålene de har gitt ham.

- Det er mange som kontakter meg og sier de føler de ikke for nødvendig tid til tilsvarsretten. Ofte fordi spørsmålene kommer tett på deadline og da er det mange som føler seg presset til å svare fort, sier journalistikkekspert ved Institutt for Journalistikk, Gunnar Bodahl-Johansen, til NA24 Propaganda.

Bodahl-Johansen er ikke sikker på om klagen vil få medhold, men understreker at det er viktig at arbeidsmetoder blir drøftet i PFU.

Bakholdsangrep
Bodahl-Johansen er også opptatt av at journalistene gjør premissene for intervjuet klare for intervjuobjektet når de først tar kontakt.

- Hvis ikke kan det fort bli et bakholdsangrep. Om det er gjort fullt ut i denne saken eller ei har jeg vanskelig å svare på, sier han og legger til:

- Jeg mener jo at journalister skal gi intervjuobjektet den rette bakgrunnen for hvorfor man henvender seg. Det er klart at dokumentasjonen ikke nødvendigvis røpes, men skal det kunne gis et reelt svar må journalisten fortelle den rette bakgrunnen, sier Bodahl-Johansen.

I Dagens Næringsliv virker folk overrasket over klagen da NA24 Propaganda tar kontakt. Men det er ingen som ønsker å kommentere den.

- Vi kan ikke kommentere saker som ikke har stått på trykk, sier reportasjeleder for finansredaksjon, Terje Erikstad, til NA24 Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere