Klaget hele året – fikk ny lærer én uke før eksamen

No hablar español: Jentene fra Greveskogen videregående fortviler etter dårlig spanskunder-visning og stryk på eksamen. – Vi snakket ikke spansk i timene, sier en av dem.

No hablar español: Jentene fra Greveskogen videregående fortviler etter dårlig spanskunder-visning og stryk på eksamen. – Vi snakket ikke spansk i timene, sier en av dem.

Rektor bekrefter at elevene fikk mangelfull spanskopplæring gjennom skoleåret, men at det er lite de kan gjøre med resultatene i ettertid.

(TB.NO): Elever ved Greveskogen videregående skole i Tønsberg klaget på at spanskundervisningen var mangelfull gjennom skoleåret. Først én uke før skriftlig eksamen ble tiltak iverksatt. Nå sitter flere igjen med dårlige eksamensresultater. En far kaller det for «tragisk opplegg».

– Vi visste ikke engang at vi kunne komme opp i spansk skriftlig, forteller en elev til Tønsbergs Blad.

Ida Welhaven Heiberg, som leder språkseksjonen på Greveskogen, bekrefter at elevene fikk beskjed av spansklæreren om at de ikke kunne komme opp i skriftlig spansk.

– Det er lærerens oppgave å sette seg inn i fagplanene, og det stemmer at læreren ved en feil har informert elevene om at de ikke kan komme opp i spansk skriftlig, sier hun til Tønsbergs Blad.

Ifølge rektor Hans Kristian Voje var undervisningen for dårlig.

– Det stemmer at vi fikk klager på den aktuelle spansklæreren. Vi følger opp alle seriøse elevklager, og i dette tilfellet så vi at det var mangler ved undervisningen. Læreren fikk tidlig rettledning, men klagene fortsatte, og ved senere observasjoner av undervisningen så vi at det ikke var god nok fremgang, sier Voje.

Foreldrene klaget
Elevene hadde siste året med nivå 1 spansk, som er et toårig kurs.

– Mot slutten av skoleåret var det noen foreldre som ringte og var bekymret for eksamen. Da valgte vi å sette inn en annen dyktig lærer som ga intensiv opplæring sammen med den opprinnelige læreren, forteller Voje.

Han bekrefter at læreren ikke skal undervise mer i spansk ved skolen.

Må leve med karakteren
Én uke før uttrekk til skriftlig eksamen fikk elever og foresatte brev fra skolen med strakstiltak og beklagelse.

– Vi fikk ett ekstra ettermiddagskurs den dagen vi fikk vite at vi kom opp i skriftlig, forteller en av jentene oppgitt.

Voje forteller at seks elever ble trukket til muntlig og ti til skriftlig eksamen i spansk. Elevene som kom opp i muntlig fikk om lag én måned lengre tid til å forberede seg.

– Alle som hadde muntlig sto på eksamen og med gode resultater, noe vi ble veldig glade for. Det var dessverre noen som strøk på skriftlig eksamen, sier han.

De tre jentene fikk henholdsvis fire, fem og fem i standpunktkarakter. To av dem strøk på skriftlig eksamen mens den tredje fikk tre.

– Det var lett å få god standpunktkarakter, for læreren var ikke så streng. Vi hadde så å si ingen prøver, vi snakket ikke spansk i timene, og hadde gloseprøver med ordbok, forteller den ene jenta.

Elevene har ingen muligheter til å få endret på resultatet .

– Jeg er enig i at spansklæreren burde fått tettere oppfølging, og dette kunne vært løst bedre, men dessverre ble det sånn. Elevene kan ta en ny prøve til høsten, og vi vil tilby kursing i forkant av denne, sier Voje.

– Hvem skal kurse oss? Vi hadde ikke noen god lærer førsteåret heller. Og dette må vi gjøre i tillegg til vanlige fag sisteåret, sier de oppgitt.

Vanskelig å finne lærere

Skolen bruker mye krefter på å finne spansklærere, og Voje bekrefter at det er en stor utfordring.

– Læreren var den best kvalifiserte av dem som søkte på vikarstillingen i spansk. Elever må akseptere at det er forskjell i kvalitet på skolens lærere, denne urettferdigheten må vi leve med. Men skolen har ansvar for at all undervisning holder et forsvarlig kvalitetsnivå. Det var vi i tvil om i dette tilfellet.

– Vil dere vurdere å redusere antall plasser hvis dere ikke kan dekke opp med kvalifiserte lærere?

– Spansk er populært, og hadde vi kuttet ut spansken hadde det blitt ramaskrik. Generelt har skolen god søkning til lærerstillinger. Fag som ikke er obligatoriske, vil vi ikke sette i gang hvis vi ikke får kvalifiserte lærere. Men dette dreide seg om et vikariat i et toårig kurs i spansk, der elevene allerede hadde hatt ett års opplæring. De må selvsagt kunne fullføre kurset, sier han.

– Kunne ikke gjøre mirakler

Vikarlæreren, som i stor grad får skylden for at elevene stilte med dårlige kort til spanskeksamen, mener bildet er mer nyansert.

– Jeg visste ikke hvor lavt nivå de hadde på spansk da jeg begynte i vikariatet. Ettersom de allerede hadde hatt minst ett år spansk, trodde jeg de kunne språket. Jeg kunne ikke gjøre mirakler på så kort tid, sier hun.

Vikariatet skulle i utgangspunktet vare i to måneder, men ble utvidet da skolen ikke fant noen andre som kunne overta klassen etter at hovedlæreren gikk ut i permisjon, ifølge vikaren, som ikke ønsker navn og bilde i avisen.

– Ingen lærererfaring

– Jeg hadde ingen lærererfaring fra før, og det er en stor utfordring å sette seg inn i skolesystemet. Jeg satte pris på muligheten, sier hun.

Vikaren, som har portugisisk som morsmål, har studert spansk og norsk og holder for tiden på med pedagogikk.

– Skolen gjorde det den kunne for å finne gode lærere, og det ble kaotisk for endel av elevene med forskjellige lærere og nye metoder. Man trenger tid for å kartlegge nivået og motivasjonen til elevene, for å kunne tilpasse undervisningen, sier hun og bekrefter at elevene som kom opp til skriftlig eksamen hadde dårlige odds for å få gode karakterer.

– Fått feil beskjed

– De var helt klart ikke godt nok skolert for å mestre skriftlig eksamen på en god måte. Vi hadde ikke øvd mye på skriftlig eksamen, fordi jeg ikke var klar over at de kunne komme opp i skriftlig. Dette var en beskjed jeg hadde fått som var feil, og jeg beklager det. Men ettersom man har tilgang til hjelpemidler på skriftlig eksamen, håpet jeg de skulle klare seg greit.

Etter at skolen satte inn ekstra ressurser mot muntlig eksamen, fikk vikaren mer trygghet gjennom lærersamarbeid.

– Jeg fikk bedre tid på meg sammen med elevene til å forberede oss mot muntlig eksamen – og det gikk veldig bra. Jeg skjønner at elevene kanskje har måttet betale for at skoleåret ble kaotisk, og jeg håper det ordner seg for dem som strøk, sier hun.

Les flere saker fra Tønsbergs Blad her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.