*Nettavisen* Økonomi.

Klar for nok en «Black Friday»

Foto: (Robert Fjeldberg)

Norwegian Outlet satser i år også.

Fredag 25. november er dagen som kalles «alle handledagers mor», og er selve høytidsdagen for tilbudsjegere og i USA og Canada. I fjor kom fenomenet Black Friday til Norge - og fredag 25. november er det på ny klart for køkaos, glede og varme kredittkort i butikkene.

For ett år siden hentet merkevarebyen Norwegian Outlet, i Vestby utenfor Oslo, det amerikanske handelsfenomenet Black Friday til Norge. Da landets eneste, rendyrkede outlet-senter etter amerikansk modell åpnet dørene, oppstod det kaos i handlegaten og de 40 butikkene. Èn butikkansatt brakk nesen i trengselen, mens en kunde fikk skulderen ut av ledd i kampen om et tilbudsplagg. Over 20.000 mennesker deltok på prisfesten før dørene stengte ved midnatt. I år har Norwegian Outlet doblet vaktholdet på Black Friday, blant annet for å unngå fjorårets parkeringskaos, som satte sinnene i kok hos enkelte naboer i området.

Kritikk fra miljøorganisasjoner
En norsk utgave av amerikanernes villeste og mest lønnsomme handledag, gikk heller ikke upåaktet hen hos kritikere. Flere miljøorganisasjoner, med Fremtiden i våre hender i spissen, var meget kritiske til innføring av nye shoppingtradisjoner på norsk. Spesielt ettersom Black Friday i fjor – som i år – avholdes dagen før miljøorganisasjoner oppfordrer mennesker over hele verden til å la lommeboken hvile på den internasjonale «Buy nothing Day».

Historien om Black Friday
Begrepet «Black Friday» brukes i mange ulike sammenhenger. I 1869 ble det brukt i USA for å beskrive den finansielle krisen, mens det i shoppingsammenheng oppstod på1960-tallet i Philadelphia. Mens noen mener uttrykket beskrev trafikkaos og eksosen som la seg over byen når millioner av mennesker kjørte på juleshopping, har handelen og mediene i nyere tid

brukt begrepet til å referere til mange butikkers regnskap som gikk fra underskudd til overskudd - altså fra røde til sorte tall - denne dagen. Black Friday – Svartefredag på norsk - faller på fredagen etter Thanksgiving i USA. Høsttakkefesten feires alltid på den fjerde torsdagen i november. Dermed faller Black Friday alltid mellom 23. og 29. november.

I USA er Black Friday årets desidert beste shoppingdag, med tanke på å gjøre godekupp. Det er også en av de aller beste dagene omsetningsmessig, og fungerer som avspark på julehandelen.

Økonomieksperter mener dessuten at svartefredag er en viktig indikator på hvordan julehandelen kommer til å bli; den fungerer som et barometer på folks vilje til å bruke penger. Kommersiell suksess. Det er handelsnæringen som gjennom mange år har bygget konseptet i USA, etter at de oppdaget at de kunne trekke store folkemengder til handelshusene gjennom eksklusive og tidsbegrensede superrabatter. I USA starter fleste butikker og handelshus supersalget mellom midnatt og grytidlig på morgenen fredag. Det hele avsluttes gjerne ved midnatt natt til lørdag, mens noen fortsetter også Black Friday-salget lørdag. I forkant brukes alle mulige markedsføringskanaler for å gjøre de handlende oppmerksomme på tilbudene som kommer. Sentralt i konseptet er også rabatt-/verdikuponger. De ekstreme folkemengdene har også en nedside; i 2008 ble en ansatt i Wal-Mart trampet i hjel av shoppinggale mennesker, som brøt gjennom butikkens glassdører kort tid før åpningen klokken 05.00.

Hos Norwegian Outlet kvitterte man ut fjorårets superfredag med en femdobling i omsetning og antall besøkene, sammenlignet med en vanlig, travel handlelørdag.

Om Norwegian Outlet og Black Friday på norsk
På årets Black Friday, fredag 25. november, åpner Norwegian Outlet dørene klokken 11.00, og forretningene stenger ikke før midnatt. På superfredagen vil butikkene ha rabatter på opp til 90 prosent på ordinære priser – samt innlagte timesalg på utvalgte varer.

Norwegian Outlet åpnet dørene for første gang 3. juni 2010, og er fortsatt Norges første og eneste merkevareby. Den består av 40 enkeltstående butikker, som alle selger kjente merkevarer til mellom 30 og 70 prosent, hele tiden. Alle butikkene eies og drives av varemerkene selv. Bare tre måneder etter åpningen passerte man 100 millioner kroner i omsetning.

Etter drøyt halvannet års drift er factory outlet shopping er i ferd med å få fotfeste i det norske klesmarkedet. Målt i lønnsomhet er dette verdens nest hurtigst voksende og best presterende handelskonsept, etter Internetthandel. Norwegian Outlet er ligger i Vestby, 25 minutter sør for Oslo. Utvalget består først ogfremst av klær, men også sko, sportsutstyr, interiør, kjøkkenutstyr og bøker er å finne i egne butikker.

Merkevarebyen på 12 500 kvadratmeter omfatter også to restauranter og 800 parkeringsplasser. Norwegian Outlet eies av Glastad Farsund AS og Fortus AS. Sistnevnte selskap er eiet av Ådne Søndrål og Trond Vegar Brattlie.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag