NA24.no

Klovner i kommunikasjon

- Kommunikasjonseksperter burde vise en bedre vei etter en valgkamp der mange negative utenomsaker har fått stor plass, mener debattanten.

(DEBATT NA24): Mediene elsker terningkast og kåringer. Vi har sett rikelig av dem både før og etter valget. Det er trist når kåringer krysser grensen for direkte krenkende eller sårende omtale. Dette fikk vi et eksempel på når Kampanje utpekte valgkampens vinnere og tapere.

Ansvarlig redaktør Hans Hjellemo i Kampanje hadde fått med seg et knippe dyktige kommunikasjonseksperter i sin valgkampjury. Dommen var klar. Fremskrittspartiet ble erklært til valgkampens vinner, mens SV var taperen. Vi deler langt på vei denne vurderingen.

Det vi finner grunn til å kritisere ved denne kåringen, er at juryen også utnevner partisekretær Martin Kolberg, AP, til «valgkampens store klovn». Det blir gjort ved bruk av et slags moralsk oppgjør med det partisekretæren har gjort og sagt i valgkampen. Her tar juryen et oppgjør med synden ved å begå en ny synd. Det smaker dårlig.

Vi har hatt flere eksempler på negative kåringer i norsk presse, og vi gleder oss over at noen av dem også har forsvunnet etter at folk har rettet søkelyset mot denne typen tvilsom kommunikasjon. Vi ber Kampanje ta en vurdering av sin kåring før neste valgkamp.

Kommunikasjonseksperter burde vise en bedre vei etter en valgkamp der mange negative utenomsaker har fått stor plass. Det skrives mye om politikerforakt, men her får politikerne ofte god hjelp fra mediene. Kommunikasjonsekspertene burde derfor vist både medier og publikum en bedre vei gjennom et gjennomført seriøst evalueringsarbeid.

Vi var enig i nesten alt Kampanjes jury uttalte, med unntak av dette negative sleivsparket om klovneri. Dermed får selve kåringen kun terningkast én hos oss. Bedre lykke neste gang.

Geir Magnus Nyborg
Generalsekretær i Familie & Medier
Kristent medieforum

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere