NA24.no

Kniper igjen verden over

Sist oppdatert:
Tre fjerdedel av verdens konsumenter vil holde igjen forbruket. Særlig der alle trodde festen skulle fortsette.

Finanskrisen, som har gått over til å bli en realøkonomisk krise verden over, knuser forbrukertilliten, melder Reuters. Særlig er det i fremvoksende økonomier forbrukerne nå kniper igjen og frykter for hva fremtiden vil bringe.

NA24 – din næringslivsavis

En undersøkelse utført av spørreundersøkelsesselskapet Ipsos Global i 22 stater verden over viser at optimismen i land som Kina, India og Russland er i kraftig fall.

Ikke fest i fremvoksende økonomier
- Det er mye tvil om hvor veksten kommer til å komme fra, sier Clifford Young i Ipsos til Reuters. Han sier til nyhetsbyrået at funnene i undersøkelsen tilbakeviser det flere selskaper har trodd, nemlig at de det fremdeles vil være gode markeder i de økonomiene som har vokst kraftig opp de siste årene, såkalte «Emerging Economies».

Flere selskap har satset på at en avmatting i veksten ville oppveies av en fortsatt vekst og forbruksfest i land som India og Kina samt land i Øst-Europa, som i de siste årene har opplevd en kraftig økonomisk fremgang.

- Vi forventet at det skulle være ille, men det mest treffende er de to store fremvoksende markedene India og Kina. Det er ikke gode nyheter i kort eller mellomlang sikt, sier Young til Reuters.

Kina og India verst
Undersøkelsen viste at den globale optimismen blant forbrukere var nær halvert. Bare 31 prosent beskrev den økonomiske situasjonen som veldig god eller god i november. Hele 55 svarte dette i april 2007, melder Reuters.

Og der det faller mest nettopp i Kina. Der falt andelen som svarte at økonomien var svært god eller meget god til 46 prosent fra 90 prosent for 18 måneder siden. I India gikk andelen ned til 65 prosent fra 88 prosent i samme tidsrom.

72 prosent kutter
Undersøkelsen Reuters henviser til viser at 72 prosent av dem som deltok i undersøkelsen ville kutte i husholdningsbudsjettet. Det er særlig forbruk innenfor underholdning, som film og musikk, som ville gå først, deretter ferier og luksusgjenstander, samt klær.

I de fleste land ble det oppgitt at folk mente situasjonen hadde forverret seg som følge av oppgangen i prisen på mat og drivstoff, samt økt arbeidsledighet og tilgangen til kreditter.

Folk fra USA, Canada, Brasil, Mexico, Argentina, Sør-Korea, Kina, Japan, Storbritannia, Spania, Australia, Russland, India, Tsjekkia, Polen, Tyrkia, Sverige, Nederland, Belgia, Tyskland, Frankrike og Italia deltok. Dette representerer 75 prosent av verdens samlede brutto nasjonalprodukt.

Les mer om undersøkelsen her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere