*Nettavisen* Økonomi.

Kollaps for fasttelefonen

Foto: NTB Scanpix

Aldri før har færre nordmenn hatt fasttelefon.

10.06.13 14:08

Ved inngangen til 2013 hadde 1.092.037 personer fasttelefon, en nedgang på 8,7 prosent fra 2012.

Det viser tall fra Post- og teletilsynet, og fasttelefon inkluderer mer enn gammel teknologi som analog og ISDN, men også bredbåndstelefon.

- Nedgangen har fortsatt inn i 2013, sier fagsjef Bjørn Erik Eskedal i Post- og teletilsynet til Nettavisen NA24.

Han sier videre at nedgangen henger sammen med at stadig flere bare bruker mobiltelefonen.

– Museumsgjenstand

Chess-sjef Arve Andreassen forstår at fasttelefonen sliter i dagens samfunn.

– Nå som det er blitt pakkepriser på fri bruk av ringeminutter, SMS, MMS og datasurfing i mobilabonnementene blir fasttelefonen kostbar og utdatert, sier han til Nettavisen NA24.

LES OGSÅ: Anbefaler Sony å kutte ut elektronikk

Mobilsurfing har en oppgang med 150 prosent fra 2011 og trenden er at forbrukerne kommuniserer på andre måter enn å bruke tradisjonelle tellerskritt.

(Saken fortsetter under bildet.)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Helge Skodvin

– Fasttelefonen er rett og slett i ferd med å bli en museumsgjenstand. I 2013 er det er ingen grunn til å ha verken fasttelefon eller å holde liv i en urgammel forretningsmodell som ble utviklet av det gamle Televerket. Det er dyrt og helt unødvendig for det norske folk. Folk trenger et simkort med et billig abonnement for å ivareta de telefoniske behovene sine, fastslår Andreassen.

Fra 26 mrd. ringeminutter til 5

Selv om tallene også inkluderer bredbåndstelefon, viser rapporten fra Post- og Teletilsynet at det den gamle analoge fasttelefonen og ISDN-teknologien som fremdeles topper statistikken. Ved årsskiftet hadde rundt 800.000 fremdeles den gamle teknologien.

I 2001 ble det registrert rekord i «fasttelefontrafikk» med 26 milliarder ringeminutter. Ved utgangen av 2012 var denne trafikken redusert til 4,8 milliarder ringeminutter. Dette tilsvarer en nedgang på hele 81 prosent. Disse tallene inkluderer bredbåndstelefoni.

Nedgangen for bredbåndstelefoni startet etter toppåret 2008. Fra 2011 til 2012 falt bruken av bredbåndstelefon med 4,6 prosent, og fra 2010 til 2011 falt trafikken med 8,1 prosent.

Telenor har herredømme over fasttelefonen, og det rimeligste alternativet koster 99 kroner måneden og innebærer at kundene betaler 30 øre pr. tellerskritt til andre fasttelefoner og 89 øre til mobiltelefoner.

- Selv om vi daglig opplever at fasttelefon-kunder avslutter sine abonnement, er det også noen som ønsker dette videre. Tallene varierer fra uke til uke, og månedlig får vi omkring 2.000 nye kunder mens 8-9.000 velger å si opp fasttelefonen fra Telenor, sier Knut Sollid, informasjonssjef i Telenor, til Nettavisen NA24.

- Mange mennesker opplever fasttelefonen som svært nyttig, den gir ekstra trygghet for mange og den er i stor grad også en prisgaranti – spesielt mot utlandet, fortsetter han.

LES OGSÅ: Vil fjerne disketter

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.