NA24.no

Kommunen vraker vedtatt E6-plan - nå løper millionene

Det er her striden går: E6 forbi Ringebu. Skal veien gå langs elva sør for tettstedet, eller nærmere dagens trasé.
Det er her striden går: E6 forbi Ringebu. Skal veien gå langs elva sør for tettstedet, eller nærmere dagens trasé. (GoogleMaps)
I 2012 sa kommunen ja. Nå er det bråstopp.

Aftenposten melder tirsdag at Ringebu kommune har snudd etter at kommunen sommeren 2012 sa ja til et omstridt trasévalg for E6 utenfor tettstedet.

Det har i flere tiår blitt diskutert valg om indre eller ytre trasé for Norges kanskje viktigste vei langs Gudbrandsdalslågen, der blant annet vernet av dyrket mark har stått sentralt. I 2012 ble det valgt en ytre trasé, men nå må en ny planprosess i kommunen starte.

- Den nye ledelsen i samferdseldepartementet sendte klare signaler om at det skulle legges større vekt på lokale synspunkter. Statssekretær Bård Hoksrud sa dette da han var på besøk her. Og løsningen fra to år tilbake var egentlig ikke slik vi ønsket oss lokalt, sier ordfører Erik Odlo i Ringebu til avisen.

Han sier at de i utgangspunktet bruker de mulighetene det er for omkamp så lenge pengene ikke er bevilget og spaden ikke er satt i jorda.

Ifølge Statens vegvesen vil reverseringen av vedtaket utsette veien med to år, og koste 25-30 millioner kroner, noe som de mener vil få direkte utslag på bompengene.

- Vi har ikke regnet på det enda. Men det er åpenbart at dette vil koste mer. Det skyldes ikke minst den årlige prisveksten i entreprenørmarkedet, noen år ganske liten, men de siste årene har det vært en ganske stor økning.

Ifølge Statens vegvesens egne prosjektsider, er etappen forbi Ringebu planlagt startet i 2019.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere