NA24.no

Kompenserer bare billetten

Foto: ALAIN GUILHOT (AFP/Scanpix)
Sist oppdatert:
Ryanair-passasjerer som er strandet rundt om i Europa får bare kompensert for billetten.

Forrige torsdag lovte Michael O'Leary, sjef for lavprisselskapet Ryanair, at de ikke ville sette en grense for hvor lenge kundene skulle få godtgjørelse for hotell- og matkostnader.

En uke senere sier O'Leary sier at flyselskapet bare vil betale det billetten kostet for reisende som ble og blir strandet på grunn av vulkanutbruddet på Island. Det melder AFP.

Full retrett

Dermed er det full retrett for det irske flyselskapet, som nå ikke gir refusjon for måltider og hotellkostnader, noe som er i strid med EUs regler. Forskriftene om passasjerenes rettigheter gjelder for hele EU, og gir rett til ombooking og dekker nevnte kostnader.

- Hvorfor er det forventet at flyselskapene skal betale menneskenes kostnader til hotell, måltider og annet når det er regjeringene som har rotet til dette her, sa O'Leary til den irske allmennkringkasteren RTE.

- Loven er ikke laget for å dekke en periode på syv eller åtte netter på hotell, da passasjerene har kjøpt en billett hos oss til 20 eller 30 euro, forklarer han.

Familier som prøver å få tilbake penger for en hotellregning på 1000 euro vil ikke få mye hjelp hos Ryanair - ifølge sjefen selv.

SAS følger regelverket

Tidligere denne uken var SAS ute med en melding om at de dekker utleggene til hotell og mat for alle som sitter askefast rundt om i Europa - uten begrensninger.

- Vi følger de EU-bestemmelsene som gjelder, og det finnes ingen tidsgrense for hvor lenge flyselskapene er ansvarlige i å sørge for kost og losji for de passasjerene som blir rammet av en flystans som den vi nå opplever, sa SAS-pressesjef Elisabeth Manzi til NTB tirsdag.

Passasjerene som er rammet av flystansen kan velge mellom å fly senere, få alternativ transport eller pengene tilbake. Passasjerene har også krav på forpleining som mat og drikke, og betalt hotell hvis de må overnatte.

Luftfartstilsynet viser til forskriften som regulerer passasjerenes rettigheter, men poengterer at ettersom flyselskapene ikke kan lastes for situasjonen som har oppstått (såkalt Force majeure, fransk for «større krefter»), har de ikke krav på økonomisk erstatning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere