NA24.no

Kompromiss om shippingskatt

Sist oppdatert:
Regjeringen krever inn mesteparten av rederienes skattekreditt, men innfører samtidig et gunstig skatteregime.

Fredag ettermiddag presenterte finansminister Kristin Halvorsen og næringsminister Dag Terje Andersen et forslag til fremtidig skatteordning for rederiene, etter mange spekulasjoner.

Sumo: Se nyhetsinnslag på web-TV

Hovedpunktene er at det innføres en fremtidig tonnasjeavgift på 0,6 prosent, på linje med det som eksisterer i EU.

Samtidig har dagens ordning medført at næringen har fått utsatt praktisk talt all skatt, noe som i dag utgjør en samlet gjeld som er anslått til å være rundt 21 milliarder kroner. Av dette kan en tredjedel bli brukt til miljøtiltak i rederiene.

To tredjedeler må innbetales over en periode på ti år. Dette vil da utgjøre rundt 1,4 milliarder kroner i året.

På en pressekonferanse fredag ettermiddag sa Halvorsen at næringen har god økonomi for tiden og ikke bør ha problemer med å gjøre opp skatteregningen.

- Dagens rederiskatteordning stimulerer ikke til nye investeringer i norsk skipsfart. Rederinæringen får nå skattefritak slik de har bedt om, men ikke uten å gjøre opp regninga først, sier hun.

Utsettelse
Dagens rederiskatteordning ble innført i 1996 og innebærer at rederiselskapene ikke betaler løpende selskapsskatt av overskuddene, men at skatten blir utsatt til selskapene deler ut utbytte eller trer ut av ordningen.

Svært gunstige skatteregimer i utlandet fører til at nye skip ikke lenger legges i norske rederiselskaper, men i selskaper registrert i utlandet, påpeker regjeringen.

Regjeringen forventer at det foreslåtte skatteregimet vil bremse utflyttingen av norsk skipsfartsvirksomhet. Halvorsen påpekte på pressekonferansen at rederiene nå får samme vilkår som i EU, samtidig som en utflagging vil utløse krav om innbetaling av hele skattekreditten umiddelbart, i stedet for over ti år. Hun ser derfor ingen grunn til at rederiene skal flagge ut nå.

- Styrt avvikling
Men allerede før forslaget formelt var lagt frem, var Rederiforbundet ute med hard kritikk. - Næringen takker nei til tilbud om skattelette som i realiteten er en styrt avvikling av skipsfartsnæringen, heter det i en pressemelding.

- Dersom regjeringen nå krever innbetalt den såkalte skattekreditten, har en hel næring blitt holdt for narr i ti år. Det vil være et tillitsbrudd av dimensjoner. Hvem tror at rederiene vil risikere å inngå en ny avtale med myndighetene når de ensidig bryter avtalen fra 1996, heter det videre.

Kristin Halvorsen sa på pressekonferansen at Stortinget aldri hadde ment å ettergi skatten, og at det bare var en utsettelse.

Gammeldags
Samtidig som Rederiforbundet synes skatten blir for høy, synes Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon det er feil å gi rederiene særordninger.

Der betegner man dette som gammeldags næringspolitikk.

Se innslag på TV 2 Nyhetskanalen:

189307

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere