– Jeg kan ikke kommentere om vi har vært i dialog med Mack eller noen av de andre leverandørene som blir lidende av Remas nye strategi. Men jeg kan si at vi følger nøye med på dagligvaremarkedet, og kjenner selvfølgelig til Remas strategi, sier avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen i Konkurransetilsynet til NRK.
Les også: Vil innføre lov for matbutikkene
Som en del av markedsfremstøtet har butikkjeden sagt at den vil knytte seg tettere til utvalgte leverandører, og droppe andre leverandører på landsbasis. Gabrielsen sier at det ikke er noe ulovlig i det selskapet gjør.
Les også: Matkrigen: - Overskuddet går ikke til én søkkrik familie
– Det er ikke forbudt for en leverandør å ha en bestemt markedsandel. Vi kontrollerer imidlertid oppkjøp og fusjoner, og dersom noen får en høy markedsandel gjennom et oppkjøp, kan det føre til at vi stanser det, sier han.
Les også: Her er Rema 1000s nei-liste
Les også: Rema kaster Lerum syltetøy ut av hyllene
Tall fra Bryggeriforeningen viser at Carlsberg, Rema 1000s nye bestevenn, har 55 prosent av markedsandelen på øl i Norge.
– Generelt vil flere likeverdige konkurrenter gi bedre konkurranse. Høy konsentrasjon på leverandørsiden er imidlertid ikke spesielt for ølmarkedet. Dette er tilfelle i en rekke av markedene for leveranser til dagligvarekjedene, sier Gabrielsen.
Les også: Rema kaster Lerum syltetøy ut av hyllene
Les også: Rema fjerner flere varer fra hyllene
Les også: Nå kan Coca-Cola forsvinne fra butikken din
Les også: Matkrigen: Rema fjerner Kims-chips fra hyllene
Administrerende direktør Lars Kristian Lindberg for kategori og innkjøp i Rema 1000 sier at de redegjorde for bestevennstrategien for tilsynet i fjor høst. (©NTB)
Les også: Mack etter Rema-møte: Fortsatt meget alvorlig
Les også: Rema 1000 skal selge Mack-øl i Nord-Norge
Les også: – Det er kaos for Rema 1000
Les også: - Nå har billigkjedene skrudd opp matprisene
Les også: Folkeopprør mot Rema 1000 i sosiale medier: – Boikotter heretter Rema grunnet bestevenn-strategien