NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,90

Konkurrent jubler for nettfusjon

Sist oppdatert:
Lillebror gleder seg til konkurransen med Komplett.

Komplett.no og Torp Computing Group – som driver nettstedet Mpx.no – slår seg sammen .

NA24 - din næringslivsavis

De to selskapene er kongene innenfor salg av elektronikkprodukter via internett i Norge.

Lillebror Netshop, som også holder til i Sandefjord, lar seg ikke skremme av nyheten.

– Den norske folkesjelen er ikke glad i monopolister, sier daglig leder Svenn-Aage Lysebo til NA24.

– Jeg tror det er fordelaktig for oss. For kundene sin del oppstår det en spesiell situasjon med én aktør med så stor markedsmakt. Jeg tror folk da vil se seg om etter andre leverandører.

Beholder begge butikkene
Administrerende direktør Eric Sandtrø i Komplett ASA er tidligere kollega og en god bekjent av Lysebo.

– Vi er glad for å kunne bidra til at han får en bedre hverdag, sier en humrende Sandtrø da han får høre Lysebos monopolist-teori.

Komplett-sjefen avviser at fusjonen vil skape mindre mangfold.

– Alle ønsker valgfrihet. Derfor vil vi beholde Mpx og Komplett som konkurrerende nettbutikker i det nye selskapet.

– Mye bra mennesker
Lysebo anslår at Komplett.no og Mpx.no samlet har en markedsandel på 60 prosent av markedet for forbrukerelektronikk solgt over internett.

Han er overbevist om at også de to fusjonspartnerne vil komme godt ut av avtalen.

– Den internasjonale delen av Komplett.no vil få tilgang på mennesker fra øverste hylle som vil hjelpe dem med å lykkes ute. Det er skrekkelig mye bra mennesker i de to systemene.

Nett vs. butikk
Analytiker Ole Jørgen Rød i First Securities uttalte tidligere i år til Dagens it at andre aktører må «grave dypt i lommene» for å ta opp kampen med Mpx.no og Komplett.no. Det blir ikke en enklere oppgave nå som de to nettkjempene slår seg sammen.

Selskapene er avhengig av godkjenning fra Konkurransetilsynet for å slå seg sammen. Tilsynet kan nekte fusjonen dersom det mener at den «vil føre til eller forsterke en vesentlig begrensning av konkurransen».

– Dette vil være en typisk fusjon som tilsynet vil se nærmere på, sier NHH-professor og konkurranserettsekspert Frode Steen.

Stridsspørsmålet vil bli om salg av elektroniske forbrukerartikler på nett og butikk er direkte konkurrerende.

– Det som er avgjørende er hvordan du teller markedsandelene, sier Steen.

Respekt for tilsynet
Det totale norske elektromarkedet for butikk og nett er anslått til rundt 50-60 milliarder kroner. Med en omsetning på rundt ti prosent av dette vil ikke Komplett og Mpx utgjøre noen fare for konkurransen, dersom en slik markedsavgrensning legges til grunn.

– Men hvis man definerer markedet ned som netthandel på datautstyr, vil de være altfor dominerende, sier Lysebo i Netshop.

Eric Sandtrø understreker at han har respekt for at Konkurransetilsynet skal vurdere fusjonen.

– Vi ser at vi har en solid posisjon på nett, men innenfor det totale markedet er det aktører som er større enn oss.

Historien taler imidlertid til fusjonspartnerenes fordel. Da Netshop i fjor fikk behandlet sine oppkjøp hos Konkurransetilsynet, ble markedet definert å være samlet for både nett og butikk.

Butikk er tingen for Elkjøp
- Vi registrerer økt konkurranse på netthandel og forstår at de som driver kun med det vil styrke seg, sier informasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic AS.

Hun understreker at for Elkjøp er det fremdeles butikk som teller.

- Selv om vi øker satsingen på netthandel er det i butikk primærslaget står for vår del, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere