*Nettavisen* Økonomi.

Konkurs for matsatsning

Foto: TV 2

Arne Hjeltnes håper dette ikke ødelegger for nye TV-program.

23.05.13 09:37

Stiftelsen Norsk Matkultur begjærer oppbud. Organisasjonen klarer ikke å oppfylle sine økonomiske forpliktelser. Norsk Matkultur var matfaglig koordinator og eide 50 prosent av prosjektet «Det Norske Måltid» sammen med Næringsforeningen i Stavanger-regionen - som ble TV-serie på TV 2.

I «Det Norske Måltid» kunne seerne følge Heine Totland og Arne Hjeltnes land og strand rundt på jakt etter spennende norske matopplevelser.

- Jeg har vært fjeset som har med på å fronte prosjektet og lage programmene, sier Arne Hjeltnes til Nettavisen NA24.

Brimi satt i styret

Det var Næringsforeningen i Stavanger-regionen, sammen med Stiftelsen Norsk Matkultur, som tok initativet til prosjektet. Hjeltnes understreker at han ikke har ikke vært involvert i driften av stiftelsen.

- Det har vært et fantastisk bra tiltak. Vi ser jo at det har stor verdi for mange små produsenter som aldri når fram i media. Den dårlige maten får nok oppmerkdomhet med store budsjetter, sier han.

Formålet med TV-serien var å formidle matglede og kunnskap om norsk mat til hele Norges befolkning. I styret til stiftelsen var blant annet TV-profil og mesterkokk Arne Brimi, mens Harald Osa var daglig leder.

Krevende

- Stiftelsen har levd relativt greit siden 2006, men vi har i det siste opplved en prosjekttørke. Det har gitt stans i konstrastrømmen og vi måtte konstatere at nok er nok, sier Harald Osa til Nettavisen NA24.

- Det er ikke veldig mange kreditorer som taper penger, fortsetter han.

Osa var på Kokkelandslaget i tolv år og han har også vært med i «Kokkekamp» på NRK. Mesterkokken håper det viktige arbeidet med å fremme norsk matkultur kan fortsette.

- Det å finansiere kultur er ikke alltid like lett, selv om alle er enige om at det er viktig. Vi lever i et land med et fantastisk mangfold og det er kjempeviktig at arbeidet med matlandet Norge fortsetter, sier han.

Vil hjem til Voss

«Det Norske Måltid» ble produsert av Tellus Work for TV 2. I alt ble det produsert tolv programmer i perioden 2011-2012. Ifølge Tor Andersen, konsernsjef i produksjonselskapet, har Næringsforeningen gjort opp for seg.

Har du nyhetstips? Tips tommy.brakstad@nettavisen.no!

Arne Hjeltnes synes det er leit at stiftelsen må gi seg. Han håper likevel at dette ikke setter en stopper for framtidige TV-satsninger på norsk matkultur.

- Vi har fortsatt lyst til å lage et program om norsk mat med utgangpunkt i regionene i Norge. Jeg gir meg ikke før jeg får vist fram Voss. Vi har har mer enn smalahove å by på, sier han og ler.

Stiftelsen Norsk Matkultur har de siste årene hatt en omsetning på rundt 3-4 millioner kroner. Siden 2008 har stiftelsen slitt med negativ egenkapital.

Næringsforeningen i Stavanger-regionen ønsker nå å ta over prosjektet.

- Etter konkursen påberober vi oss hundre prosent eierskap, og vi satser på å ta «Det Norske Måltid» til nye høyder, sier administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Harald Minge, til Nettavisen NA24.

Mer fra Nettavisen:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag