NA24.no

Konkursbølge for kjedene

Sist oppdatert:
Økonomiske nedgangstider gir kroken på døren for en rekke butikker.

Amerikanske forbrukere er i ferd med å stramme inn livremmen.

NA24 - din næringslivsavis

Konkursbølge
Nå fører den kraftige økonomiske nedturen i USA til en bølge av konkurser for butikker tilhørende amerikanske varehuskjeder.

Omfanget kommer til å bli så stort at det vil omdefinere kjøpesenterområder i amerikanske forsteder og sentrale shoppingdistrikter rundt om i hele USA, skriver New York Times.

Siden forrige høst har åtte varehuskjeder i mellomsjiktet – fra møbelkjeden Levitz til elektronikkjeden Sharper Image – søkt om konkursbeskyttelse etter å ha slitt med økende gjeld og sviktende omsetning.

Sprer seg videre
Problemene er i imidlertid i ferd med å spre seg til større nasjonale selskaper.

Ifølge avisen er kjeden Linens ‘n Things, en interiørkjede med 500 butikker i 47 delstater i ferd med å søke konkursbeskyttelse.

Detaljhandelen sliter med sviktende omsetning.
Detaljhandelen sliter med sviktende omsetning.

Også andre store kjeder er nå i ferd med å forberede seg på dystre tider og en lengre økonomisk nedtur. I løpet av neste år kommer skokjeden Foot Locker til å stenge 140 butikker, Ann Taylor vil stenge 117 butikker, og juvelerkjeden Zales kommer til å stenge 100 butikker.

Kraftig innstramming
Den sterke prisøkningen på nødvendige forbruksvarer har ført til en nasjonal innstramming av livremmen for amerikanerne.

Mandag viste den siste statistikken at mat og bensin er i ferd med å spise opp amerikanernes husholdningsbudsjetter. Dermed står mindre av lønnen igjen til å benytte på møbler, klær og elektronikk. Da kommer sårbarheten til kjedene innen slike segmenter til overflaten.

Lånefinansiering
Mange av detaljhandelsbutikkene har opp og nedturer i løpet av et år, og butikkeierne må ofte ty til kreditter for å finansiere sine innkjøp av varer og også for å betale ut lønn til ansatte i tregere perioder.

Nå har imidlertid bankene, som sliter med stramme kredittmarkeder og et boligmarked i oppløsning, begynt å stramme kraftig inn på utlånspolitikken. Det gjør at kredittene blir langt dyrere.

Boligmarkedet i USA er i store problemer etter subprime-krisen.
Boligmarkedet i USA er i store problemer etter subprime-krisen.

- Man har nå begynnelsen på en bølge av betydelige konkurser. I årevis var det forferdelige dealer som ble finansiert. Men, nå er det ingen som vil kaste penger etter en del av disse selskapene, sier Al Koch til avisen. Som konstituert finansdirektør hjalp han varehuskjempen Kmart bort fra konkursspøkelset i 2003.

Rammer bredt
Fordi detaljhandelen benytter seg av en rekke leverandører skaper deres konkurser bølger gjennom mange deler av næringslivet. En rekke fraktselskaper, kjøpesentereiere og reklamebyråer er blant dem som får svi mest når varehuskjedene må i skifteretten.

Da kjeden Sharper Image gikk i dørken nylig, skyldte den fraktselskapet UPS 6,6 millioner dollar, eller 30 millioner kroner.

Flesteparten av selskapene som nå er i trøbbel har søkt om reorganisering, og ikke tvangsoppløsning. Men sannsynligheten for at mange av disse vil greie å unngå oppløsning er nokså liten, i kontrast med tidligere resesjoner.

Ny konkurslovgivning
Årsaken er at konkurslovgivningen i USA ble endret betraktelig i 2005.

Under tidligere finanskriser ble tidsfristen under konkursbeskyttelse (såkalte Chapter 11-regler) misbrukt av flere selskaper. Blant annet kunne det gå årevis før flere selskaper som gikk over ende i dot. com-bølgen til slutt ble slått konkurs.

Kraftige prisøkninger på mat og bensin tvinger amerikanske forbrukere til å stramme inn livremmen.
Kraftige prisøkninger på mat og bensin tvinger amerikanske forbrukere til å stramme inn livremmen.

Nå får altså bedrifter under konkursbeskyttelse langt kortere tid til å reorganisere gjelden.

Må ta konsekvensene
Store børsnoterte varehuskjeder som J.C. Penney og Office Depot må også ta konsekvenser av dårligere tider. Gigantenes ekspansjonsplaner blir nå utsatt eller redusert, ifølge avisen. Office Depot hadde opprinnelig planlagt å åpne 150 butikker i år, men nå er antallet halvert.

Bransjeorganisasjonen The International Council of Shopping Centers har estimert at 5.770 butikker kommer til å stenge dørene i 2008. Det er 25 prosent mer enn i 2007.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere