*Nettavisen* Økonomi.

Kortvarig tankoppgang

Etter en rask rekyl fra årets bunnivåer ser stortankmarkedet ut til å stabilisere seg.

Det går frem av den ukentlige markedsrapporten fra skipsmeglerhuset Fearnleys. I slutten av forrige uke klatret ratene markert opp for supertankerne etter at VLCC-markedet bunnet uken før.

NA24 - din næringslivsavis

Oppturen kan imidlertid se ut til å være i ferd med å flate ut. Det skyldes ifølge Fearnleys at lastedatoene for første halvdel av oktober allerede ser ut til å være dekket opp. Positivt for rederne er det at de siste ukenes overskudd av ledige skip ser ut til å ha kommet ned på et mer levelig nivå.

Fearnleys teller nå 53 ledige VLCC'er i Midtøsten de neste 30 dagene, mot 79 for en uke siden. Da er ikke Tankers International og Frontlines skip talt med.

Den siste ukens løft har sendt ratene for VLCC'er fra Midtøsten til Japan opp fra worldscale 52,5 til ws 67,5, mens raten fra Vest-Afrika til Mexicogolfen steg 12,5 poeng til ws 60.

Suezmax-markedet som også løftet seg i slutten av forrige uke har allerede flatet ut etter at aktiviteten nå har falt betraktelig. Det er fortsatt et godt utbud av ledige suezmax'er i de viktigste markedene.

Det sluttes nå på ws 95 i det Indre Middelhav, mot ws 82,5 for en uke siden. Fra Vest-Afrika til USA er ratene opp 7,5 poeng til ws 90.

Greske Hellespont skal forøvrig ha kjøpt den 1999-bygde suezmax'en Seamagic. Prisen for skipet er oppgitt til 86 millioner dollar. Seamagic er på 148.500 dødvekttonn.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.