*Nettavisen* Økonomi.

Kraftig vekst i netthandelen

GLOHETT: Stadig mer av detaljhandelen foregår online.  Foto: Colourbox

Netthandelen økte med hele 14 prosent i 2018.

30.01.19 09:00

SSB la onsdag morgen frem tallene for detaljhandelen i desember i fjor. Og de viser et fall i omsetningen fra november til desember på hele 1,8 prosent.

Den langsiktige trenden i detaljomsetningen er en årsvekst på 3,4 prosent. Men ifølge SSB er trenden nå en nedadgående utvikling, og det var et overraskende stort fall i detaljhandelen i desember. Årsveksten i fjor var på lave 0,8 prosent.

SSB skriver at nedgangen i det sesongjusterte volumet i årets siste måned i stor grad var drevet av netthandel, men butikker med salg av møbler bidro også til nedgangen.

To tredjedeler

Og det er netthandelen som bidrar til den samlede veksten. Årsveksten i netthandel var på 14 prosent og står for rundt to tredjedeler av den totale årsveksten i detaljomsetningsindeksen.

DNB Markets skrev i en oppdatering før tallene kom at detaljomsetningstallene har vist en skuffende tendens gjennom andre halvår i fjor, i etterkant av strømprissjokket. Storbanken trodde på et fall i omsetningen på 0,2 prosent fra november. Fremover venter DNB at forbruksveksten skal seg opp i takt med en bedring i husholdningenes kjøpekraft.

Startet julehandelen

Black Friday var i fjor 23. november og regnes nå som starten av julehandelen. Handelen i desember 2018 endte i desember så vidt over den tilsvarende handelen i 2017. Totalt fikk julehandelen, med start i uke 47, en vekst på 3 prosent i forhold til i 2017.

Fra oktober til november i fjor vokste detaljomsetningen med 0,9 prosent, ifølge sesongjusterte tall. DNB Markets anslo nylig i sin seneste oversikt over norsk økonomi, at det private forbruket i Norge vil vokse med ca. 2 prosent i år.

I november hadde de fleste bransjene en oppgang i det sesongjusterte omsetningsvolumet, der den desiderte største bidragsyteren var netthandelen. Men også butikker som selger elektronikkvarer bidro også betydelig til veksten i fjorårets nest siste måned.

Vridning

Noe av økningen i disse næringene kan tilskrives en vridning av julehandelen fra desember til november og store kampanjer som «Black Friday».

Detaljomsetningsindeksen til SSB beskriver verdi- og volumutvikling i detaljhandelen, hvis vi holder salg av motorvogner utenfor. Detaljhandel defineres som virksomheter som driver salg av varer til private husholdninger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag