NA24.no

Krass kritikk mot nettbutikk

Sist oppdatert:
Kundene på nettauksjonen fikk ubrukelige produkt. Og butikken blir etterhvert svært vanskelig å få tak i.

Hvilke rettigheter har du når du handler med en bedrift som legger ut varene på nettauksjonen QXL?

Svar: Nøyaktig de samme forbruker-rettighetene som om du handler i hvilken som helst annen butikk.

«TV 2 hjelper deg» har blitt kontaktet av flere kunder som har kjøpt varer av firmaet Maxprice AS, som utelukkende selger varer på nettstedet QXL.

Hugne Brendløkken fra Tretten i Gudbrandsdalen kjøpte en såkalt ”pocketbike” til sønnen Jon Vegard. Da mini-motorsykkelen ankom, hadde kåpen sprukket på flere steder.

Brendløkken reklamerte, og sendte digitale bilder av skadene til forhanlderen.

- Det eneste jeg får til svar er at det er noe feil med epost-adressen min og at ny kåpe blir sendt så fort den er på lager. Etter det har jeg ikke hørt noen ting, på tross av at jeg har sendt uendelig mange eposter, sier Brendløkken.

I likhet med mange forbrukere hadde ikke Brendløkken fått med seg at en pocketbike er ulovlig å bruke i Norge. Men den er verken ulovlig å kjøpe eller selge. Maxprice opplyste ikke noe om ulovlig bruk på sine nettsider, men skrev at mini-motorsykkelen ikke kan registreres i Norge.

Egenrådig surround-anlegg
Også Johnny Hermans fra Fredrikstad handlet hos Maxprice, i hans tilfelle et surround-anlegg, som omtrent levde sitt eget liv.

- Det er direkte plagsomt. Når du slår på spilleren starter den på volum 15 med en gang, og volum 15 er ganske høyt. På kvelden skvetter alle til, og det er vanskelig å bruke den etter at ungene har lagt seg. Dette går heller ikke an å justere, du må vente til den har kommet i gang, først da kan du skru ned lyden, sier Hermans som synes dette fenomenet er merkelig.

Ny spiller med samme feil
Da Hermans reklamerte til Maxprice, fikk han først tilsendt et nytt anlegg av samme fabrikat. Det første anlegget kunne han bare beholde.

Problemet var bare at spiller nummer to hadde akkurat de samme feilene. Ved siden av øredøvende startvolum var problemene sjenerende ”knepping” ved skifte av spor og markant støy:

- Det bråka veldig, også når jeg slo av anlegget med fjernkontrollen. Jeg måtte slå det av med on/off-knappen for å få det til å være helt stille, forklarer Hermans.

Johnny Hermans opplevde deretter det samme som Brendløkken. Maxprice sluttet å svare på epostene.

- Forbrukerkjøpsloven gjelder også for Maxprice
Hugne Brendløkken informerte QXL om det han mente var en useriøs selger på portalen, og ba om at Maxprice ble kastet ut av QXL.

Administrerende direktør Jørgen Nilsson i QXL sier at Maxprice ikke kommer til å bli stengt ute fra QXL på grunn av klagene fra disse to kundene.

- Det er ingen tvil om at Maxprice må rette seg etter Forbrukerkjøpsloven og kompensere for defekte varer. Men vi kommer ikke til å nekte Maxprice å selge varer på QXL. Vi kommer derimot til å følge dette firmaet nøye for å se om det kommer flere klager, sier Nilsson til TV 2 hjelper deg.

Fred Ole Rønjom Johansen er daglig leder og eier av Maxprice AS. Etter å ha forsøkt gjentatte ganger å nå Maxprice-sjefen på telefon, fikk til slutt «TV 2 hjelper deg» kontakt med Rønjom Johansen på e-post.

Erstattet varene
Maxprice-sjefen forklarte at han etter henvendelsene fra «TV 2 hjelper deg» umiddelbart hadde overført de respektive kjøpesummene for Johnny Hermans’ surround-anlegg og for Brendløkkens pocketbike.

Da «TV 2 hjelper deg» forsøkte å avtale et intervju med Rønjom Johansen, opplevde vi det samme som Maxprice-kundene: Det kom ikke flere svar på epostene våre.

Det hjalp heller ikke å dra til adressen i Øvre Slottsgate 5 i Oslo. Der ligger et postboks-firma som videresender Maxprice-post til en annen og ukjent adresse et annet sted i landet.

Les flere forbrukersaker på www.tv2hjelperdeg.no. Eller tips oss på hjelperdeg@tv2.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere