Krever 8000 nye parkeringsplasserutenfor storbyene

Naf krever at Samferdselsdepartementet må sikre over 8000 nye parkeringsplasser langs innfartsveiene til de store byene, som her ved E6 nord for Oslo.

Naf krever at Samferdselsdepartementet må sikre over 8000 nye parkeringsplasser langs innfartsveiene til de store byene, som her ved E6 nord for Oslo. Foto: Audun Braastad (NTB scanpix)

12.09.14 23:22

Samferdselsdepartementet må sikre over 8000 nye parkeringsplasser langs innfartsveiene til de store byene, krever Naf, skriver Dagens Næringsliv i sin lørdagsutgave (krever innlogging).

Naf mener flere parkeringsplasser ved innfartsveiene vil bidra til å løse problemene med kø og fulle kollektivfelt.

Vi vil ha innfartsparkeringsplasser som gjør det effektivt for brukerne. Gratis parkering, så nær som mulig kollektive løsninger med hyppige avganger, på den veien du uansett skulle kjøre, forklarer NAF-direktør Stig Skjøstad.

Skilt som viser antall ledige parkeringsplasser, nåværende kjøretid inn til sentrum og hvor lenge det er til neste buss eller tog står også på organisasjonens ønskeliste til departementet.

I en rapport Dagens Næringsliv har fått tilgang til mener Naf at det i Oslo trengs 1500-2000 parkeringsplasser fordelt på flere innfartsparkeringsplasser langs E6 nord, 2000 flere parkeringsplasser langs E18 vest og 1000-1500 plasser på E6 sør.

I tillegg mener Naf at det trengs 1200 plasser nord for Stavanger, 2000-3000 plasser mellom Stavanger og Forur, og 800-1000 nord for Trondheim.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp) Foto: (Mediehuset Nettavisen)

Naf vil ha plassene i forlengelse av der folk uansett ferdes - da unngår man å trekke bilister til pareringsplasser i traffikerte knutepunkter, og man kan ta deler av reisen i bil, og så bytte til kollektivt.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp), er positiv, men sier at finansieringen av et slikt prosjekt kan bli vanskelig.

- Det hadde vært glimrende. Hvis vi skal lykkes må det være så enkelt og sømløst som mulig, sier Hoksrud til DN.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.