NA24.no

Krever mer av meglerne

Sist oppdatert:
Nye regler stiller strengere krav til boligmeglerne. Målet er å bremse melkingen av markedet.

Eiendomsmeglerbransjen og Forbrukerombudet har gått sammen om å lage regler for markedsføringen av boliger.

NA24 - din næringslivsavis

Målet med bransjenormen er å forhindre villedende og utilstrekkelig markedsføring, samt å sikre at aktørene i bransjen opptrer likt ovenfor forbrukerne. Det hete boligmarkedet har skapt tildels elleville tilstander.

- Utviklingen har gjort det nødvendig å gripe tak i nye problemstillinger knyttet til markedsføring av boliger, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Borettslag
- Spesielt er vi glade for å ha fått på plass klare regler om bruk av lokkepris i markedsføringen og informasjonsregler for borettslag med et forholdsvis lavt innskudd og høy andel fellesgjeld, som ofte markedsføres spesielt mot unge boligkjøpere. sier Thon.

Reglene bygger på Forbrukerombudets Orientering om praksis fra 1994. NA24 har den siste tiden skrevet en rekke artikler om aktører som melket boligmarkedet. Spesielt har nye regler for borettslag og tomtefeste gitt utviklere gylne anledninger til å tjene godt på de unge i et feberhett marked.

- Vi er svært glade for at vi nå i samarbeid har fått oppjustert denne bransjenormen i tråd med den utviklingen som har skjedd på boligmarkedet blant annet med den «nye» typen borettslag. Det er positivt at både bransjen og Forbrukerombudet har sammenfallende oppfatning av både krav etter markedsføringsloven og god meglerskikk som er nedfelt i normen, sier direktør Finn Tveter i Norges Eiendomsmeglerforbund i meldingen.

Han mener mer utfyllende og klarere regler særlig vil gi de unge boligkjøperne bedre beslutningsgrunnlag ved kjøp av bolig.

Bedre utgiftsposter
Flere av de nye borettslagene frister boligkjøpere med lave innskudd. Men dersom man regner på kvadratmeterprisen har enkelte prosjekter kostet over 70.000 kroner per kvadratmeter - og det uten at det er snakk om diamantbesatt servant.

- Vi har særlig sett denne problemstillingen i forhold til borettslag med forholdsvis høy andel fellesgjeld, sier Thon.

Et av punktene i normen gjelder fremtidige utgifter for boligen: Dersom det opplyses om beregnede bokostnader i markedsføringen, må forutsetningene for slike beregninger gå klart frem.

Det er viktig at de reelle kostnadene, før eventuelle fradragsposter, opplyses samtidig og like tydelig som de beregnede bokostnadene. I tillegg er det et viktig poeng at dersom et priselement oppgis i markedsføringen, eksempelvis en lav kjøpesum, så skal også andel av fellesgjeld og størrelsen på andel av månedelige felleskostnader oppgis.

Disse står bak
Disse står bak de nye reglene: Eiendomsadvokatenes servicekontor, daglig leder Jens Bull, Eiendomsmeglerforetakenes forening, daglig leder Hanne K. Railo, Norske Boligbyggelags Landsforbund, advokat Finn Stormfelt, Norges Eiendomsmeglerforbund, direktør Finn Tveter, Oslo Bolig- og Sparelag, divisjonsdirektør Hildur Høiland, Forbrukerombudet, forbrukerombud Bjørn Erik Thon og seksjonssjef Jo Gjedrem.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere