*Nettavisen* Økonomi.

Kreves for sextelefoner - hevner seg på nett

Sissel Blunck Eriksen Foto: Tove N. Borge / glomdalen.no (Glåmdalen.)

Sissel Blunck Eriksen får inkassoer hun skjønner lite av.

03.06.13 21:32

Sissel Blunck Eriksen fra Eidskog i Hedmark er oppgitt over inkassobyrået Oslo Creditservice.

Siden midten av februar og frem til slutten av mai har hun mottatt cirka 30 inkassokrav. I løpet av én uke i mars kom det seks krav fordelt over noen dager og tirsdag 19. mars dumpet det hele åtte krav ned i postkassen.

Ifølge Oslo Creditservice stammer kravene fra telesexfirmaet Hot Line Ltd.

Nummeret tilhører mann i trøndelag
Blunck Eriksen forsikrer om at hun aldri har benyttet seg av tjenesten, og hun har for lengst sendt brev til inkassobyrået med beskjed om at hun bestrider kravet.

- Telefonnummeret som er brukt til samtalene tilhører ikke meg, men en mann bosatt i Stjørdal i Trøndelag. Jeg har informert Oslo Creditservice, og de har inrømmet en feil, men kravene fortsetter å strømme inn, sier Blunck Eriksen til Nettavisen NA24.

I et intervju med tv2.no 16. mai i år beklaget administrerende direktør Thor-Ivar Mathisen i Oslo Creditservice hendelsen. Han opplyste samtidig at alle krav mot Blunck Eriksen var frafalt. Det har hjulpet lite.

Lager blogg
- Samme dag som Mathisen beklaget fikk jeg et nytt krav i posten. Og senest lørdag 25. mai kom et nytt krav, sier Blunck Eriksen. Hun har sett seg så lei på selskapet at hun har skrevet en blogg der hun gjengir korrespondansen med selskapet.

I bloggen trekker Blunck Eriksen frem flere amatørmessige forhold ved innkrevingsrutinene til Oslo Creditservice.

- Jeg så med en gang at dette var falske krav. For det første mottar man ikke fakturaer fra bedrifter man aldri har hatt noe med å gjøre. Samtlige av de åtte siste kravbrevene fra Oslo Creditservice bærer stempelet til oppdragsgiver Hot Line Ltd, sier Eriksen.

Hun synes det er merkelig at et inkassoselskaps brevark er påført oppdragsgivers stempel.

Blunck Eriksen ringte Oslo Creditservice siste halvdel av mars.

- En ung mann svarer på mitt anrop. Han kunne ikke svare på spørsmål om hvem som står bak kravet til meg. Det var visst konfidensielt, sier hun.

Null hjelp fra politiet
Blunck Eriksen anmeldte selskapet til politiet bare for å oppleve at politiet henla saken grunnet ressursmangel. Hun har i tillegg informert Finanstilsynet som har tilsynsansvar for landets inkassoselskaper.

- Jeg må forøvrig si at min respekt for de som står bak dette er svært begrenset. De ansetter unge mennesker uten særlig arbeidserfaring som skal sitte der å være saksbehandlere og ta i mot sinne og fortvilelse fra mennesker som føler seg svindlet. Uten å vite det, blir jo disse ungdommene innblandet i deres lugubre svindelbedrift, sier Blunck Eriksen.

I mellomtiden fortsetter kravene fra Oslo Creditservice å renne inn.

- De sender meg stadig nye regninger og krav samtidig som de sender brev om at alle saker er henlagt. Jeg tar det med humor og sender de noen morsomme brev tilbake. Bare så synd for de som ikke har ressurser til å komme seg ut av klørne deres, og at ikke myndighetene ikke gjør mer for å stoppe det hele, sier Blunck Eriksen.

Daglig leder i Oslo Creditservice Thor-Ivar Mathisen avviser overfor Nettavisen NA24 at firmaet sender ut falske fakturaer.

- Etter at vi mottok innsigelser fra kunden tok vi dette opp med vår oppdragsgiver. Det viser seg at det har vært en feilregistrering på telefonnummeret som har vært benyttet ved bruk av tjenesten, slik at kravet feilaktig har blitt sendt til kvinnen dere er i kontakt med. Dette er selvfølgelig meget beklagelig, og vi har fått opplyst at kundeservice hos NorPay har tatt direkte kontakt med henne for å beklage det inntrufne. Alle krav er trukket tilbake og feilen rettet opp slik at kravene blir sendt til korrekt adressat, skriver Mathisen i en epost til Nettavisen NA24.

Han understreker at han ikke kjenner NorPay AS sine rutiner for å kvalitetssikre at slike feil ikke oppstår.

- Vi har heller ingen mulighet til å gjøre dette før krav sendes ut. Slike feil behandler vi på ordinær måte gjennom innsigelser, og vi kan ikke se at det er grunnlag for kritikk av vår behandling i denne saken. Vi har registrert at media uriktig forsøker å vinkle dette på en måte for å sette vår virksomhet i et dårlig lys. Vi har gjentatte ganger tilbakevist dette, og vi er ikke kjent med at Finanstilsynet har funnet grunn til å fremme kritikk eller har påpekt feil i forhold til vår inkassovirksomhet, sier Mathisen.

- Trenger ikke betale
I fjor fikk Forbrukerrådet 1.745 henvendelser om innholdstjenester. Mange av dem er fra folk som har fått en regning for noe de ikke har kjøpt. Et typisk eksempel er at det dumper en regning for erotiske samtaler i postkassen din med en registrert samtale fra ditt telefonnummer som bevis for handelen.

- Har du ikke kjøpt det, trenger du heller ikke å betale, sier regiondirektør Helene Falch ved Forbrukerrådet i Finnmark og Troms.

Ikke ansvarlig for noe du ikke har bestilt
Hun gir selv råd og veiledning til folk som ringer inn til forbrukertelefonen 03737, og hjelper folk til å se forskjellen mellom at de må betale for bruken av telefonen, men ikke for tjenesten de ikke har bestilt.

- Etter avtale med teleoperatøren er du ansvarlig for tellerskrittene dine, og andre ting som du må dekke, ifølge avtalen, som sms-er og databruk. Du er derimot ikke ansvarlig hvis noen har ringt fra telefonen din og kjøpt en pizza, eller at du blir fakturert for en spådom du aldri har hørt eller bedt om, sier regiondirektøren videre.

Det er selgeren som må sikre bevis for at du har kjøpt noe, og ikke du som må bevise at du ikke har gjort det.

Klagehjelp hos Forbrukerrådet
På forbrukerrådet.no finner du råd og veiledning om rettighetene dine. Et ferdigutfylt klagebrev finner du her.

- Ikke la deg presse til å betale noe du ikke har kjøpt, sier Helene Falch.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.