Gå til sidens hovedinnhold

Kriger videre om Theater-tips

For andre gang havner tipskrigen på Theatercafeen i retten.

- Man går ikke på Theatercafeen for maten. Man går dit for den helt spesielle stemningen og det er få steder som kan måle seg med det, sier forbundssekretær Eli Ljunggren i Fellesforbundet.

NA24 - din næringslivsavis

For andre gang drar LO-forbundet Theatercafeen for retten. Bakgrunnen er krangelen om hvordan tipsen skal fordeles. I 75 år har servitørene stukket brorparten ned i lommen. Men i 2005 bestemte administrerende direktør for Hotel Continental og Theatercafeen, Elisabeth Brochmann, at servitørene på den ærverdige kafeen måtte dele tipsen med kokkene og hovmestrene.

Tapte første runde
Det likte LO-forbundet dårlig og dro Brochmann inn for retten. Der tapte LO så det sang. Oslo tingrett slo blant annet fast at «tips gis som regel uten at gjesten gir ettertrykkelig bestemmelse om hvem som er mottaker». Dermed ble det klart at de ansatte måtte dele. Servitørene fikk beholde 65 prosent selv, mens de resterende 35 prosentene skulle fordeles mellom de andre.

- Vi mener den dommen er helt gal og nådde ikke frem med poenget om at styringsretten ikke skal bli bestemt av ledelsen, sier Ljunggren til NA24.

- Dette er et sted hvor denne ordningen har eksistert i 75 år. Tipsen er servitørenes eiendom, sier hun videre.

Snakk om mye penger
Det dreier seg om mye penger. Servitørene på Theatercafeen er blant de best betalte i bransjen. I forbindelse med den forrige rettssaken kom det frem at snittlønnen lå på rundt 360.000, men justerer man for at de aller fleste ikke jobber fulltid, kommer årslønnen opp i rundt 450.000 til 500.000 kroner. Ifølge LO-nettstedet magasinett.no dro servitør Svein Frode Pettersbakken inn 100.000 kroner i tips fra april i fjor april i år. 35.000 av dem har han måttet gi fra seg.

- Det er snakk om en del penger. Det er sjelden servitører får så mye tips som på Theatercafeen, men det er en helt spesiell stemning der, sier Ljunggren.

Daglig leder på Theatercafeen, Børre Kleivan, forklarer at ledelsen innførte ordningen med tipsdeling i mai 2005, etter at de ansatte i lengre tid ikke hadde maktet å bli enige om en fordelingsnøkkel. De fleste andre bedrifter i bransjen har en slik ordning.

- Tipsdeling er normen i bransjen i dag. Enhver nystartet bedrift som driver godt og har et godt arbeidsmiljø, har tipsdeling, sier daglig leder på Theatercafeen, Børre Kleivan, til NA24.

Gir tips for totalopplevelse
- Det vi vet er at gjestene gir tips på bakgrunn av en totalopplevelse. Både kjøkkenet og ledelsen fant det urimelig at den påskjønnelsen gjesten gir for den totalopplevelsen ikke også ble delt med kjøkkenet, sier han videre.

Eli Ljunggren bekrefter at det er vanlig med tipsdeling, men at det ikke skjer som et diktat fra ledelsen.

- Mange nye steder fordeler de på forskjellig vis, men da har de selv bestemt det. Jeg har aldri hørt at arbeidsgivere skal bestemme en fordelingsnøkkel, sier LO-toppen.

Taper penger
NA24 skrev før helgen at den berømte kafeen ikke har vært lønnsom de siste årene. Theatercafeen har tapt 4,4 millioner de to siste årene, og får røde tall i 2007 også. Mens omsetningen økte med 4,7 millioner i fjor, steg driftskostnadene med 5,5 millioner. Dermed ble det et underskudd på vel 2,4 millioner av en omsetning på 77,5 millioner. Høye personalkostnader var årsaken.

Les også: Tøffe tider for Theatercafeen

I fjor kom lønnskostnadene på hele 42 millioner, og i 2005 betalte restauranten ut 43,3 millioner. I sommer ble den langvarige lønnskonflikten med servitørene avsluttet. Da valgte 22 å si ja til sluttpakker, mens fem gikk over til timebetaling.

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere er fastpris enn spot