*Nettavisen* Økonomi.

Kristin jubler for nye PISA-tall

Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

- Trenden er snudd etter 2006, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen etter å ha sett Norges plassering.

07.12.10 12:53

- Det er ikke lenger mulig å tegne det negative bildet som er tegnet av norsk skole i lang tid, sa kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) da hun oppsummerte resultatene fra PISA 2009 tirsdag.

- Pila har snudd
Hun sier det er grunn til å glede seg over det hun betegner som «en betydelig framgang» fra 2006.

- Pila har snudd. Det går oppover. Norsk skole går oppover, og takken går til lærerne, elevene, foreldrene og rektorene, sa Halvorsen.

- I dag kan hele Skole-Norge rette ryggen og glede seg over norske elevers prestasjoner. Samtidig gjennomfører vi tiltak for å sikre at utviklingen fortsetter i positiv retning, sa kunnskapsministeren videre.

Finnene «best i test»
PISA 2009 tester elever på 10. trinn i lesing, naturfag og matematikk. Norske elever har tradisjonelt kommet dårlig ut, men har hatt en framgang på alle tre fagområder siden undersøkelsen i 2006. Finnene er igjen «best i test» i Norden. Elevene der presterer langt over sine jevnaldrende i nabolandene, men forskjellen er blitt mindre.

Norge over snittet i lesing
I lesing presterer norske elever over gjennomsnittet. I matematikk er Norge over snittet, mens i naturfag er de like under.

Framgangen er, ifølge departementet, betydelig i lesing, og de norske elevene leser nå bedre enn OECD-gjennomsnittet. Korea og Finland troner på topp i PISA-undersøkelsen når det gjelder lesing.

Ser positiv utvikling
I matematikk og naturfag betegner departementet de norske resultatene omtrent som gjennomsnittet, men de ser «en positiv utvikling», aller mest i naturfag.

Les pressemeldingen fra Kunnskapsdepartementet her

PISA 2009: Les hele rapporten her

- Forteller ikke hele sannheten
Kristin Halvorsen understreker at PISA-tallene ikke forteller hele sannheten om norsk skole, men hun betegner likevel undersøkelsen som viktig.

- Mange lærere, rektorer og elever har jobbet hardt for dette resultatet. Utfordringen nå er ikke bare å holde trykket oppe, vi må forsterke innsatsen slik at vi kan bli bedre på de områdene der vi ser at vi har størst utfordringer: Vi må ha bedre resultater i matematikk og naturfag, og vi må få flere gutter til å lese bedre, sier hun ifølge pressemeldingen.

Høyre: Gledelig byks
- Det er gledelig at Norge nå gjør et byks på PISA-undersøkelsen for 2009, og at vi endelig ser resultatene etter innføringen av Kunnskapsløftet i 2006, sier Høyres skolepolitiske talsperson Elisabeth Aspaker.

Hun peker på at elevene som er målt i PISA-undersøkelsen for 2009 er elever som begynte på ungdomsskolen da kunnskapsløftet ble innført.

- Dette er det store gjennombruddet for tenkningen i Kunnskapsløftet, som ble innført av Høyre-statsråd Kristin Clemet og viser at fokuset på grunnleggende ferdigheter som lesing og regning er helt avgjørende for å oppnå bedre resultater, sier Aspaker.

KrF: Frykter timetallsøkningen
Utdanningspolitisk talsperson i KrF, Dagrun Eriksen, er glad for at PISA-undersøkelsen viser en framgang i norske elevers resultater.

- Med dagens PISA-resultater er vi tilbake til start. Jeg er glad for at vi kan se en fremgang i norske elevers resultater. Det skal lærerne ha all honnør for. Likevel kan vi ikke si oss tilfreds med dette. Kjønnsforskjellene er store, og timetallsutvidelsen vil ikke redusere dette, sier hun ifølge en pressemelding.

Eriksen sier hun er redd for konsekvensene av regjeringens økning av timetallet på småskoletrinnet.

- Vi har innstendig bedt regjeringen om å legge om kursen. Det finnes ikke dokumentasjon på at flere timer i skolen gir flinkere elever. På tross av dette har regjeringen brukt milliarder på å øke antall timer for de aller minste. Tenk om vi kunne brukt dette på å få flere og enda bedre lærere i stedet, sier Eriksen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Venstre: - Svakt utgangspunkt

Venstres leder Trine Skei Grande gleder seg også over PISA-framgangen, men peker på behovet for større satsing - særlig innen realfagene.

- Vi må imidlertid ikke glemme at vi hadde et usedvanlig svakt utgangspunkt, og at det ville være oppsiktsvekkende dersom vi ikke kunne spore fremgang på denne undersøkelsen. Nivået i 2009 er heller ikke mye høyere enn i 2000, sier Skei Grande ifølge en pressemelding.

Vil satse mer på realfag
Kunnskapsministeren presenterte et knippe tiltak for å komme videre:

* Fornyet satsing på realfag

* Mer praktisk, relevant og motiverende ungdomsskole

* Ny GIV - økt gjennomføring i videregående opplæring

* Lov om maks antall elever per lærer

Elevene og skolene er anonymisert i PISA-undersøkelsen, og det er heller ingen resultater på kommune- og fylkestingsnivå.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.