NA24.no

Kristin turde ikke prute med DNB - sparte likevel 18.000 kroner

LOT ANDRE GJØRE JOBBEN: Kristin Vennemoe kviet seg for å snakke med banken selv og lot derfor andre prute for seg.
LOT ANDRE GJØRE JOBBEN: Kristin Vennemoe kviet seg for å snakke med banken selv og lot derfor andre prute for seg. Foto: Picasa
Sist oppdatert:
Kristin Vennemoe lot noen andre snakke med banken sin. Det ga uttelling.

Kristin Vennemoe fra Ullern har ved enkle grep reforhandlet boliglån, mobilabonnement og forsikringer, og har spart hele 18.300 kroner det siste året uten å bytte verken bank eller forsikringsselskap.

- Det er utrolig at det går an å spare så mange penger mer eller mindre over internett, sier den 56 år gamle uføretrygdede kvinnen fra Lyseskrenten.

Fikk andre til å prute for seg
De 18.300 kronene hun sparer, fordeler seg på 9.900 kroner på lån, 500 på strøm, 2.400 på mobiltelefoni og 5.500 på forsikring, og det er en kundebehandler hos det nettbaserte forhandlingsverktøyet Netsave som har forhandlet med leverandørene på vegne av Vennemoe.

- Vi brukte kanskje en halv times tid sammen på telefonen, for å kartlegge avtaleforholdene mine. Det ble raskt klart for meg at jeg betalte alt for mye både for lån, forsikringer og telefoni, men at det var så mye som dette hadde jeg ikke drømt om, sier Ullern-kvinnen.

Vegret seg for å selv ta kontakt
Hun forteller at spesielt kundeforholdet i banken var følelsesmessig viktig for henne å beholde.

- Jeg er kunde i DNB, og det har gått i arv fra familien helt tilbake til den gang banken het Bergen Bank. Jeg var derfor lite innstilt på å bytte bank, men samtidig er ikke jeg typen som tropper opp i banken og krever bedre rente. Dermed ble jeg på mange måter et offer for min egen lojalitet. En besparelse på nesten ti tusen kroner bare på lånene mine er jo fantastisk, og noe jeg aldri ville fått til alene.

At det skulle være mulig å spare mer enn 5.000 kroner på å bytte forsikringsselskap hadde hun heller aldri drømt om. Venneboe er nå fornøyd kunde i Vardia Forsikring.

- Det viser vel bare at det kan lønne seg å gå gjennom privatøkonomien med en uavhengig rådgiver, sier Vennemoe.

Vennemoe betalte Netsave 249 kroner per måned for tjenesten, med bindingstid i 12 måneder og med en prisgaranti som sier at dersom man ikke har spart mer enn 3.000 kroner det første året får man pengene tilbake.

Gjennomsnittskunden sparer 17.000

Daglig leder Torstein Nygård i Netsave forteller at selskapet har hjulpet ca. 2.000 kunder med å reforhandle de faste utgiftene sine, siden selskapet ble startet i 2010.

- I gjennomsnitt har kundene våre spart 17.000 kroner det første året de har brukt oss, og deretter mellom fem og seks tusen kroner årlig. Det er fryktelig mange nordmenn som betaler alt for mye for lånene sine, og som tar for gitt at banken gir dem de beste betingelsene. Det gjør de ikke, noe Kristin Vennemoe sitt eksempel tydelig viser.

Daglig leder Torstein Nygård i Netsave forteller at selskapet har hjulpet ca. 2.000 kunder med å reforhandle de faste utgiftene sine, siden selskapet ble startet i 2010.


Nygård mener flere burde gjort som Vennemoe.

- Om man gjør jobben selv eller benytter seg av oss er ikke så viktig. Det viktigste er at man går i dialog med bank, forsikringsselskap, strøm-, mobil- og bredbåndleverandør og ber om bedre betingelser. De aller fleste er interessert i å beholde deg som kunde, og har mye å gå på for at du skal bli værende, avslutter Nygård.

Ikke overrasket over besparelsen
Daglig leder i Finansportalen Elisabeth Realfsen har følgende kommentar til Netsaves tilbud:

- Det er jo flott at folk får reforhandlet ned sine faste kostnader med slike beløp. Det er ingen overraskelse for meg at en husholdning kan spare 18.000 i året ved å være mer aktive i disse forbrukermarkedene. De fleste forholder seg dessverre passivt til avtaler de har inngått for lenge siden, og betaler sannsynligvis alt for mye hver måned.

- Dette kan folk gjøre gratis selv
Hun mener folk bør være klar over at de ikke trenger å oppsøke selskaper som Netsave for å få ned prisen på viktige tjenester..

- De kan gjøre det selv, helt gratis, og får ved å bruke Forbrukerrådets sammenlikningtjeneste – finansportalen.no - og Post- og teletilsynets Telepriser.no. Disse tjenestene er finansiert av Stortinget for å gi folk gratis «prutehjelp», og sikrer nok også at Netsave får full oversikt over prisene markedet har å by på, sier Realfsen.

På spørsmål om hvilke tjenester Netsave tilbyr som kundene ikke kan utføre gratis selv svarer Nygård slik:

- En fellesnevner for mange av kundene våre er at de lenge har hatt en mistanke om at de betaler for mye i renter, telefoni eller annet, men at de ikke har gjort noe med det. Vi tilbyr en løsning hvor vi tar de vanskelige forhandlingene for dem, noe mange vegrer seg for å gjøre selv. I tillegg får man samlet alt på et sted, og man kan følge med på rentebetingelser, telefoni og annet i det vi har kalt et kundebilde. Alternativet er at man må logge seg inn på en rekke nettsted, og legge inn opplysningene sine hver gang man skal overvåke egne betingelser. Et medlemskap hos Netsave er rett og slett tidsbesparende, man er alltid ajour, og det er en egen kundebehandler i den andre enden som regelmessig følger en opp. Det mener vi er verdt 249 kroner i måneden, spesielt når vi i tillegg har prisgaranti, sier Nygård.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere