NA24.no

Kundeflukt fra Ica

Sist oppdatert:
Stadig flere av oss velger bort Ica når vi handler dagligvarer. I fjor mistet Ica markedsandeler verdt over 2,3 milliarder kroner.

Ica Norge legger bak seg et år preget av ombygging og nedleggelser. De store endringene gjør store utslag på omsetningen til dagligvaregiganten.

2,3 milliarder
ACNielsen presenterte fredag ettermiddag Dagligvarerapporten 2006. Den årlige rapporten gir et godt innblikk i hvem som vinner og taper konkurransen om dagligvarekundene i Norge.

Rapporten viser at Ica mistet markedsandeler verdt over 2,3 milliarder kroner i løpet av 2005. Ica sitter igjen med en markedsandel på 20,2 prosent eller 21,2 milliarder kroner. Markedsandelen er 2,2 prosentpoeng svakere enn i 2004.

Samtidig vokser NorgesGruppen, mens Rema og Coop faller marginalt tilbake. Totalt omsatte daglivarehandelen for 104 milliarder kroner i 2005.

Ventet nedgang
Informasjonssjef i Ica Norge, Terje Gulbrandsen, sier tilbakegangen var ventet.

Han forklarer fallet med ombyggingen og nedleggelser. I løpet av fjoråret har 80 tidligere Ica-butikker enten blitt lagt ned eller meldt overgang til en annen kjede. Nesten 200 butikker er blitt pusset opp, og dette har ført til ekstra stengetid. I tillegg er 50 Rimi-butikker gjort om til Ica Nær eller Ica Stormarked.

- Er dere fornøyd med markedsandelen?

- Vi er fornøyd med den store endringsprosessen vi har vært gjennom, og at vi har kommet så langt at vi kan si at vi har en plattform, sier Gulbrandsen til TV 2 Nettavisen.

Han vil ikke spekulere i hvor lang tid det vil ta før Ica eventuelt har vunnet tilbake de tapte markedsandelene.

Svakt av Lidl
Den tyske dagligvarekjeden Lidl åpnet sin første butikk i Norge høsten 2004. Beregninger utført av magasinet Kapital viser at Lidl har investert 1,3 milliarder kroner i Norge. Så langt har den tyske dagligvaregiganten slitt med å få fotfeste i Norge, og ifølge ACNielsens oversikt har Lidl kun en markedsandel på én prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere