Gå til sidens hovedinnhold

Kundene flyr til fienden

Millionkontrakter med SAS Braathens rakner. Men selv om de aller største aktørene i næringslivet ønsker å vrake SAS Braathens, sliter de med å finne et reelt alternativ.

Kanselleringene i høst, sykemeldte piloter i januar og kabinpersonalestreik i vår har fått norsk næringsliv til å ta et kraftig oppgjør med SAS Braathens.

Det er mange eksempler på at norsk næringsliv nå takker for turen og forlater SAS Braathens.

- Vi har inngått en ny avtale med Norwegian som gjør at vi ønsker å pense mer av trafikken over på dem etter hvert, sier konserndirektør Hanne Rønneberg i Skanska til TV 2-Nyhetene.

Med 4000 ansatte spredt på anlegg over hele landet, bruker Skanska hver uke en million kroner på flybilletter, penger som frem til nå har gått ene og alene inn i pengekassen til SAS Braathens.

Rønneberg sier at det tradisjonelt har vært greit å bruke SAS Braathens, men at det har endret seg det siste året. Streik, kanselleringer og kaos har endret situasjonen.

- Vi vet jo ikke om flyet kommer, når det går eller om det er i rute, sier hun.

Skanska er bare ett av femten store selskaper TV 2-Nyhetene har vært i kontakt med for å kartlegge deres reisevaner og avtaler med flyselskapene.

Slakter
Tre av de aller største kundene til SAS Braathens slakter også selskapet.

- Posten er midt i en anbudsrunde og vurderer alle flyselskap. Et viktig kriterium er regularitet og punktlighet, og her har SAS Braathens sviktet fullstendig, sier Eliasbeth H. Gjølme, informasjonsdirektør i Posten.

- Statoil ser med stor bekymring på kanselleringer, sykemeldinger og streik i SAS Braathens og skulle ønske de kunne bytte selskap, sier Ola Morten Aanestad, Informasjonsdirektør i Statoil.

- Situasjonen i SAS Braathens har ført til store problemer. Det er utilfredsstillende og uholdbart. Fortsetter det, vil Norsk Hydro gjøre sitt beste for å finne andre alternativer, melder Cecilie Ditlev-Simonsen, kommunikasjonsdirektør i Norsk Hydro.

De tre gigantene Hydro, Statoil og Posten har årlige avtaler med SAS Braathens verdt til sammen over 1,2 milliarder kroner,

Få alternativer
- Dette ganske dramatisk, alvorlige signaler, et nødrop. For disse bedriftene er SAS Braathens like viktig som samlebåndet var for Ford i sin tid. Stopper SAS, stopper næringsvirksomheten, arbeidsplasser blir truet. Det blir et akutt problem for norsk næringsliv, nå sender de klare og alvorlige signaler til SAS-ledelsen. Det mener Rolf Forsdahl, reiselivsleder i Handels- og servicenæringens hovedorganisasjon (HSH).

Men selv om storkundene gjerne skulle snudd ryggen til i protest er det lite de kan gjøre.

- Næringslivets reisebehov er mye mer komplekst enn det vi har som privatpersoner. Det er i dag ikke noe flyselskap som kan konkurrere med SAS på rute, frekvens og videreforbindelser, for eksempel interlineavtaler. For dem som er avhengige av en rasjonell transport, og fleksibilitet, fremstår SAS fremdeles som det eneste alternativet, sier Forsdahl.

Heller ikke Skanska vil kutte ut SAS Braathens fullstendig.

- Det finnes jo ikke andre alternativer, sier konserndirektør Rønneberg.

- Hva om det hadde vært alternativer?

- Ja da hadde vi helt klart vært veldig ivrig etter å vurdere dem, sier hun.

Det hadde også andre store selskaper TV 2 har snakket med. Disse utgjør en så stor del av SAS Braathens' inntekter at et frafall ville vært katastrofalt.

Ledelsen i SAS Braathens sier at man ønsker å legge streiken bak seg og ta diskusjonen direkte med sine kunder og ikke gjennom media.

Reklame

Strømsjokk: Så mye billigere har fastpris vært i januar

Kommentarer til denne saken