NA24.no

Kundene regner bort

Foto: Tusenfryd
Sist oppdatert:
Det dårlige været skaper berg- og dalbane-økonomi.

Sør-Norge regner bort og skaper berg- og dalbane-økonomi for tradisjonelle sommeraktiviteter.

NA24 - din næringslivsavis

Mens fornøyelsesparken Tusenfryd på Vinterbro har rundt 3000 hvinende besøkende på en god dag i begynnelsen av juli, var det på regntunge tirsdag bare en tredjedel så mange besøkende.

Møbler og charter
- Det er jo trivelig her. Det skulle være den perfekte parkdagen. Det er ingen kø, så du kan kjøre så mye du vil. Men det er klart, folk kommer ikke i de mengdene de pleier i dette været, sier driftssjef Thomas Nygaard til NA24.

- Det er nå folk som ikke liker å stå i kø burde komme. Alle attraksjoner er oppe, badeland også, her er det i hvert fall 25 grader i vannet, sier driftssjefen entusiastisk.

Men folk reiser heller for å fornøye seg blant møblene på Ikea eller sikrer seg en varm uke ved Middelhavet.

- Det er klart, man taper penger når det er slikt vær. Det spørs hvor lenge perioden vil vare. Det er for kort sikt å snakke om hvor mye man taper på en sånn periode. Mot slutten av juli har vi 7-8000 på gode dager, da svir det mye mer med slikt vær, sier Nygaard.

- Vi hadde en fantastisk mai, med mer gjester enn vi forventet, sier Nygaard.

Hvileår
Etter flere år med nye attraksjoner på rad, har Tusenfryd tatt et hvileår i år.

- Vi hadde den store nyheten i fjor. Men jeg mener at de som kler seg godt og er glad i å kjøre berg-og dalbane, har det fint og de får kjørt så mye de vil, sier Nygaard.

I 2005 hadde Tusenfryd en omsetning på drøyt 140 millioner kroner og satt igjen med et resultat før skatt på 22 millioner kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere