NA24.no

Kundesvikt for Nike

Kundene dropper innkjøp av nytt sportstøy i tunge tider.

Verdens største produsent av sportstøy, amerikanske Nike, merket nedgangstidene i sitt forrige regnskapskvartal.

NA24 - din næringslivsavis

Tallene som ble lagt frem onsdag etter børs viste en resultatnedgang på 30 prosent.

Nettoresultatet endte på 341,4 millioner dollar, eller 70 cents per aksje. I samme periode året før leverte selskapet et nettoresultat på 490,5 millioner dollar, eller 98 cents per aksje. Omsetningen falt med 7 prosent til 4,7 milliarder dollar.

Selskapet opplyser at reultatnedgangen skyldes kostnader i forbindelse med nedbemanning og sviktende salg i det forbrukerne dropper å kjøpe nytt utstyr i tyngre økonomiske tider.

Analytikerne hadde ifølge Marketwatch ventet et resultat på 96 cents per aksje av en omsetning på 4,71 milliarder dollar.

- I likhet med en rekke andre forbrukerselskaper har Nike fått kraftig motvind. Forbrukerne er mer forsiktige med hva de bruker penger på, sier forvalter Chris Trompeter ved Tradition Capital Management i New Jersey til Marketwatch.

Nike, som har over halvparten av sin omsetning fra utenfor USA har blitt svekket av en sterkere dollar, ifølge analytikere. I samme kvartal i fjor dro også Nike fordeler av økt salg som følge av Kina-OL og Fotball-EM.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere